
Ja, Lotus presenteert binnenkort zijn allereerste elektrische auto en ja, dat wordt een SUV. Is dat wat meer heiligschennis dan je autohart aankan, dan heeft de constructeur alvast een antwoordje klaar. In aanloop naar de onthulling van de Type 132 praat de zoon van oprichter Colin Chapman zijn design namelijk goed.
De wereld gaat aan de stekker, en dat is voor Lotus niet anders. Sterker nog: met de Emira presenteerden de Britten vorig jaar hun allerlaatste model met een verbrandingsmotor. De toekomst van de constructeur ziet er dan ook aanzienlijk geruislozer en hoogpotiger uit dan voorheen, en die begint bij deze Type 132.
Pragmatische kant
Binnen een weekje trekken ze bij Lotus namelijk het doek van hun allereerste model op stroom, en dat is meteen ook de eerste SUV uit hun geschiedenis. Veel gaf de constructeur er nog niet over prijs, maar onderhuids zou de Type 132 op het nieuwe LEVA-platform komen te staan. Dat kan volgens de laatste informatie tot 99,6 kWh aan accucapaciteit huisvesten en in totaal 884 pk uit twee elektromotoren puren. Dat volledige vermogen lijkt ons dan weer eerder voorbehouden voor een toekomstige supercar op stroom.
Ook het design blijft voorlopig nog in mysterie gehuld, al kregen we het stiekem al te zien in een reeks gelekte patentfoto’s. Daar verscheen meteen een uit de kluiten gewassen ruimtewonder op ons netvlies, en dat lijkt Clive Chapman, zoon van Lotus-bezieler Colin Chapman, nu goed te willen praten in een videogetuigenis. Hij grijpt er terug naar de pragmatische kant van zijn vader, die zelf ook nood had aan een auto om zijn gezin in stijl van A naar B te brengen.
Nog ruimte-Lotussen?
Zoonlief heeft natuurlijk in zekere zin gelijk, want hoewel Lotus zich in de voorbije decennia beperkte tot spartaanse sportwagentjes heeft de constructeur zich eerder al aan meer ruimtelijke koetswerkvormen gewaagd. Sommige van die vormen trokken het ruimte-ideaal zelfs tot in het absurde door; kijk maar naar de Lotus Europa, iets tussen een sportwagen en een pick-up. In de video krijgen we echter ook Colin Chapmans eigen Lotus Elite te zien, een soort vierzits shooting brake uit de jaren ’70, en we mogen ook de Lotus Omega niet vergeten die zijn aan Opel ontleende sedanvorm tot andere hoogten tilde met aanzienlijk wat spoilerwerk.

Hoe het ruimteverhaal van Lotus verder gaat leren we op 29 maart, wanneer het doek van de Type 132 gaat. Zij die nog steeds niet overtuigd zijn van diens SUV-vorm krijgen trouwens volgend jaar verlossing, want dan staat er een vierdeurscoupé op stroom op de planning. Op een zuiver elektrische sportwagen is het dan weer wachten tot 2026.
Recente reacties
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Even lelijk als de Dodge RAM hoor. Maar ik ben van mening dat elk zijn eigen smaak heeft en...
Door this 2 dagen geleden
Officieel: Lexus LBX is kleinste Lexus ooit (2023)
wat gaat hij kosten
Door j veldt cv 2 dagen geleden
3 redenen waarom Tesla Cybertruck niet naar Europa komt
Oh nee. Laat hem maar in de US of A. Ik vind hem lelijk. Geef mij dan maar een Dodge RAM die oogt...
Door Ricardo 2 dagen geleden
Honda e na amper 3 jaar op pensioen
Ik heb er op 1 dag eens 3 verschillende gezien op de wegen. Het is wel nog een gek zicht, want...
Door this 2 dagen geleden