![Seat Ibiza Arona facelifts 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Seat/anderefotos/seat_ibiza_arona_facelit_2024_1.jpeg?itok=SlDVKmUE)
Juich, Seat-fan, want het merk blijkt toch niet gedoemd tot het aanbieden van elektrische stepjes. Wel integendeel: vorig jaar wisten de Spanjaarden plots weer aanzienlijk meer auto’s te verkopen. Daarmee verzekert Seat zichzelf van een paar extra jaartjes op de automarkt, dus dat vraagt om vernieuwing.
De toekomst van Seat hangt al even aan een zijden draadje en daar heeft het afscheuren van zustermerk Cupra alles mee te maken. De modellen van die laatste schieten sindsdien namelijk als paddenstoelen uit de grond waardoor Cupra anno 2024 al over drie auto’s beschikt die Seat niet heeft, waarvan zelfs twee zuiver elektrische modellen. Tegelijk teert Seat voort op een gamma aan verouderde verbranders, waardoor moederkloek Volkswagen eraan begon te denken om het merk heruit te vinden als ‘mobiliteitslabel’… Maar dat blijkt nu toch nog niet voor morgen te zijn.
Eerst facelifts, dan EV’s?
Tijdens de presentatie van zijn jaarcijfers heeft Seat-CEO Wayne Griffiths namelijk het boekje open gedaan over de toekomst van Seat, en dat boekje bevat zowaar auto’s. Dat zijn dan wel auto’s die we al kennen, maar dat terzijde. Zo zouden de Leon, de Ateca, de Ibiza én de Arona binnenkort mogen rekenen op een update die ze klaar moet stomen voor een toekomst onder de nieuwe EU-veiligheidsvereisten. Die eerste twee krijgen we nog niet te zien maar de vernieuwde Ibiza en Arona toonde Seat wel al tijdens de presentatie, en die worden ook uiterlijk mooi bijgepunt. Tegen ten laatste eind 2025 moet de hele faceliftgolf achter de rug zijn, aldus Griffiths.
![Seat Ibiza Arona facelifts 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Seat/anderefotos/seat_ibiza_arona_facelit_2024_3.jpeg?itok=wVpNszOQ)
De reden waarom Seat nu toch nog een tweede leven krijgt is niet ver te zoeken: de auto’s blijven gewoon goed verkopen. Zo gingen er in 2023 een mooie 288.437 stuks van over de toonbank, wat niet alleen 24 procent meer is dan het jaar voordien maar ook genoeg is om Cupra met zijn 230.739 verkopen voor te blijven. Daardoor zou het dus geen steek houden voor de VW-groep om Seat nu al te laten vallen, en plots is er zelfs sprake van mogelijke EV’s voor het merk. De topman verklaart namelijk te bekijken “wat Seat kan betekenen in de elektrische wereld” en belooft dat “het beste nog moet komen” voor het merk… We geloven je graag, Wayne!
Recente reacties
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
We leven al in die toekomst hoor, ze zijn daar nu volop mee bezig. De verwachting is dat die dingen...
Door this 14 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Lijkt wel een Hyundai
Door Peter 17 uur geleden
Opinie - Neen, de elektrische auto is niet ten dode opgeschreven (ook niet na de Vlaamse EV premie)
Gelukkig zal er in de toekomst eveneens uitgebreid onderzoek gedaan worden naar synthetische...
Door Luc VH 19 uur geleden
Zo banaal ziet nieuwe Audi A5 Avant zonder opties er uit
Audi had al eerder dit jaar aangekondigd een high end en exclusief merk te worden voor de rijders...
Door Benny Dormaels 1 dag geleden