
Er was een tijd waarin tuners vooral overbodige pk’s en nog overbodiger gevleugelte toevoegden, maar die tijd is voorbij. Dat hebben we te danken aan de elektrische transitie, getuige deze ‘Brabus Masterpiece’. Die voegt namelijk geen pk’s toe aan de Mercedes-AMG EQS 53, maar wel functionele aero… Héél functionele aero.
Tuners staan aan de vooravond van een onzeker tijdperk: het elektrische tijdperk. Waar de creatieve koppen van de autosector namelijk met gemak een paar honderd pk’tjes extra uit de gemiddelde verbrandingsmotor wisten te kietelen, blijkt een elektrische aandrijflijn moeilijker te kraken. Daardoor moeten ze zich stilaan gaan specialiseren in andere zaken, en één van die zaken is efficiëntie. Zo pakte VW-tuner Abt even geleden nog uit met een zonnepaneel om je ID. Buzz van extra stroom te voorzien, terwijl Brabus de meest aerodynamische EV ter wereld nog aerodynamischer maakte. Nu is het de beurt aan de AMG-versie van de Mercedes EQS.
Extra efficiëntie na 3,4 seconden
De aanpak van Brabus is daarbij niet zo verschillend, want ook deze Mercedes-AMG EQS 53 komt net dat beetje gestroomlijnder uit de behandeling. Dat begint al bij de rijhoogte, want deze getunede variant ligt vooraan 1,5 centimeter en achteraan zelfs 2 centimeter dichter tegen de grond. Verder monteren de Duitsers een huiseigen spoiler op de achterklep, maar de kenner merkt ook een nieuwe splitter onder de voorbumper en een andere diffuser achteraan op. Die zijn er specifiek om de stabiliteit aan hoge snelheid te verbeteren, en dat geeft meteen weg waar de grootste winst te behalen valt. Brabus belooft namelijk tot 7% meer rijbereik aan snelheden vanaf 100 km/u, wat vooral de rasechte Duitse Autobahn-rijder gelukkig zal stemmen.

De rest van het publiek moet vooral overtuigd worden door de extra gespierde looks van de Brabus Masterpiece — zoals ze het ding zelf noemen — want onderhuids valt er verder niet veel te vertellen. Zo voegt Brabus geen paardje toe aan de standaard aanwezige 761 pk, al is dat natuurlijk allesbehalve een verkeerd cijfer. Reken dus nog steeds op 3,4 seconden wachttijd voor je de 100 km/u bereikt en kan beginnen genieten van die 7% extra efficiëntie… Of dat genoeg is om de meerprijs van ruim 100.000 euro te verantwoorden, laten we aan jou over.
Recente reacties
Eerste test: Hyundai Kona Electric (2023)
Op zich geen verkeerde afmeting voor een auto. Maar wat een gedrocht. die lichtblokplaats.... Die...
Door kevin l 1 dag geleden
Eerste test: Hyundai Kona Electric (2023)
ik ben niet vooringenomen voor wat betreft merken en ik sta open voor alles maar ik vind deze wagen...
Door Piet 3 dagen geleden
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 3 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 4 dagen geleden