Analisten vinden VW's MQB-platform overhyped

MQB platform

Een modulair platform met de naam MQB zou de Volkswagengroep enorm veel geld doen besparen, maar daar zijn enkele analisten het niet mee eens.

Modularer Querbaukasten, daarvoor staat die inmiddels gekende afkorting "MQB". Het modulaire platform waarop de Volkswagengroep al haar wagens wil bouwen. Een module toevoegen zou de grotere wagens ondersteunen, een module minder voor de kleinere. Het MQB-platform wordt momenteel gebruikt in de Golf 7 ( foto ) en Audi A3.

Reden voor het gebruik van van dat modulaire platform is het besparen van kosten door schaalvoordelen. Volgens Volkswagen zou dat nieuwe platform 20 procent besparen in de productie, maar analisten hebben na een onderzoek besloten dat die geschatte besparing wat optimistisch is.

Volgens Bernstien Research is het onmogelijk dat een bedrijf als Volkswagen 20 procent kan besparen door een nieuw platform. Net omdat Volkswagen zo groot is en ongetwijfeld op dit moment al enorm efficiënt is, is een extra winst van 20 procent volgens hen onmogelijk. Een efficiëntiewinst van 5 tot 8 miljard euro is volgens de banken mogelijk, maar alleen als de Volkswagengroep meer dan 4 miljoen wagens per jaar produceert op het MQB-platform.

Desalniettemin zijn de analisten Volkswagen goed gezind. Ze zeggen dat als 1 groep het kan, het de Volkswagengroep is.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws