Een modulair platform met de naam MQB zou de Volkswagengroep enorm veel geld doen besparen, maar daar zijn enkele analisten het niet mee eens.
Modularer Querbaukasten, daarvoor staat die inmiddels gekende afkorting "MQB". Het modulaire platform waarop de Volkswagengroep al haar wagens wil bouwen. Een module toevoegen zou de grotere wagens ondersteunen, een module minder voor de kleinere. Het MQB-platform wordt momenteel gebruikt in de Golf 7 ( foto ) en Audi A3.
Reden voor het gebruik van van dat modulaire platform is het besparen van kosten door schaalvoordelen. Volgens Volkswagen zou dat nieuwe platform 20 procent besparen in de productie, maar analisten hebben na een onderzoek besloten dat die geschatte besparing wat optimistisch is.
Volgens Bernstien Research is het onmogelijk dat een bedrijf als Volkswagen 20 procent kan besparen door een nieuw platform. Net omdat Volkswagen zo groot is en ongetwijfeld op dit moment al enorm efficiënt is, is een extra winst van 20 procent volgens hen onmogelijk. Een efficiëntiewinst van 5 tot 8 miljard euro is volgens de banken mogelijk, maar alleen als de Volkswagengroep meer dan 4 miljoen wagens per jaar produceert op het MQB-platform.
Desalniettemin zijn de analisten Volkswagen goed gezind. Ze zeggen dat als 1 groep het kan, het de Volkswagengroep is.
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 21 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden