Volkswagen bijt in het roetstof na dieselschandaal

vw-tdi

Volkswagens gefoefel met dieselwagens in de Verenigde Staten blijkt verregaande consequenties te hebben voor het concern. Na een halt van de verkoop van dieselwagens in de VS, kelderde deze ochtend VW's aandelen met 15 procent op de beurs van Frankfurt. Ouch


Lees hier alle berichtgeving die we verzamelen over #Dieselgate, het wereldwijde schandaal van Volkswagen vanwege software in dieselmotoren die NOx-emissietests vervalst.


Vorig week kwam in de Verenigde Staten aan het licht dat Volkswagen software had geïnstalleerd in haar dieselwagens die emissietesten manipuleerde. Volkswagen was initieel niet bereikbaar voor commentaar, maar komt nu toch in het reine. De gevolgen zijn dan ook stevig. Zo staakt VW prompt de verkoop van haar modellen in de VS uitgerust met een 2.0-liter Clean Diesel. Een zet ter veiligheid, want Volkswagen kijkt op tegen een boete van zo'n 37.000 dollar per auto uitgerust met het systeem. Vermenigvuldig je dat getal met het aantal verkochte modellen in de VS en je komt tot een monsterboete van 18 miljard dollar.

Sorry

Volkswagen CEO, Martin Winterkorn, wist in een officieel statement te zeggen dat hij 'zich persoonlijk diep excuseert om het vertrouwen van de klanten en het publiek te schenden.' Aandeelhouders zijn alvast niet tevreden met heel de situatie en gingen vandaag massaal aan het dumpen. Het VW-aandeel daalde daardoor deze ochtend met maar eventjes 15 procent op de beurs van Frankfurt.

Alsof dat nog niet genoeg is, is de kans groot dat de Environmental Protection Agency (EPA) volgend jaar de 2.0 TDI verbiedt in Amerika wegens het ontbreken van een eerlijk certificaat.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 17 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Adriaan 14:28
afbeelding van Adriaan

En ik blijf bij mijn originele vraag, hoe zit het in europa, als het in Amerika gebeurd kan je er toch vanuit gaan dat dit ook in europ gebeurd.
Heeft de auto industrie dan zo een sterke vat op de europese politiek? Is dit doofpot, of is er een andere software in gebruik bij ons? Want dan zoude de uitstoten moeten verschillen van een amerikaanse tdi en een europese.
Waar is de onderzoeksjoernalistiek wanneer je ze nodig hebt?

Optimus 18:18
afbeelding van Optimus

Who gives a flying fuck about emissie testen?
Alsof VW de enige is die foefelt met uitstoot en verbruikscijfers?
Moet gewoon een leuke zuinige motor zijn , emissie interesseert 90% v de bevolking geen zak als de biv er niet mee bepaald werd.
Ma bon mss dat er toch daadwerkelijk mensen zijn die nu gaan klagen dat ze 150 co uitstoten ipv 135 :)
I could not care less ....

Kaween 01:03
afbeelding van Kaween

Tja, het zou me inderdaad niet verbazen dat andere merken soortgelijke truukjes van de foor gebruiken, maar dat bijvoorbeeld VW een van de ergste knoeiers is op gebied van afwijkende verbruikscijfers (in zijn klasse van wagens) was genoegzaam bekend. (Golf TDI met een echt verbruik dat tot 50% afwijkt van de opgegeven cijfers in ?! Da's puur bedrog, niks meer en niks minder).

Het is jammer voor VW dat ze tegen de lamp zijn gelopen want zoals gezegd, ze zullen zeker niet de enige knoeiers zijn, maar het is goed dat het net een "grote respectabele" firma is. Als dit pakweg met iets als Dacia was gebeurd had je weer dat gezeur van "jamaar wat verwacht je ook ect ect", terwijl het net de "primtievere" diesels zijn van Renault/Dacia die bij praktijktests de opgegeven verbruik- en uitstootwaardes voor nagnoeg 100% behalen.

Werpt allersinds een heel ander beeld op het zogezegde "kwaliteitsverschil" dat VW zichzelf toeeigend. En dat de hele VAG-groep massaal in moederland Duitsland voor vervalste resultaten in de ADAC testen zorgde was vorig jaar ook al bekend geraakt .... Ze zijn dus niet aan hun proefstuk toe.

Quin 10:19
afbeelding van Quin

Het verbaast me dat hier zo'n heisa over wordt gemaakt. Iedereen met beetje gezond verstand beseft toch dat al die emissie/verbruikcijfers niet kloppen als je eenmaal rondrijdt met die o-zo-zuinige wagen? Ik heb een lagere BIV betaald omdat m'n Giulietta QV blijkbaar ecologisch rijdt. Dat is zeer goed voor m'n portemonnee, maar kom op, niemand kan dat toch geloven :-D.

VW is een hoge boom binnen de autowereld, maar als ze dit blijven onderzoeken, dan zit 9 van de 10 automerken met een probleem.

Adriaan 11:44
afbeelding van Adriaan

De heisa is gewoon omdat dit pure fraude is. Zoals je zelf aangeeft, wetgeving houden vandaag de dag rekening met uitstoot cijfers, als die dan blijken foutief te zijn, klopt het gewoon niet. Ik hoop serieus dat alle auto merken eens aan het licht gehouden worden.

ron4u 11:39
afbeelding van ron4u

Toch verbazend dat de publieke opinie nogal coulant staat tov bedrijven die eigenlijk niks anders doen dan frauderen tegen de normen en zich zo niet aan de regels houden of ze creatief verkrachten, eigenlijk is dit gewoon collectieve oplichterij van de klanten en overheden!
Het is niet omdat VW zo groot is of omdat de anderen het mogelijk ook doen dat het allemaal maar aanvaard moet worden.
Het is wel niet verbazend dat het gebeurd want je kan grotere motoren verkrijgen met onrealitisch lage uitstootnorm omdat ze computertechnisch of via een knopje een programma hebben om met lage uitstoot te rijden om vervolgens in de praktijk nooit meer gebruikt te worden (cfr audi en bmw)

Optimus 18:20
afbeelding van Optimus

Liever een 4.0 v8 diesel onder de kap met gesjoemelde software dan 1.4 3cyl diesel en correcte software.
De enige die niet lacht is de staat want ze kunnen de mensen niet genoeg uitmelken op deze manier.

Frankie 20:19
afbeelding van Frankie

het milieu- gesjoemel van VW en van andere constructeurs om toch maar meer en meer te verkopen, is even kortzichtig en egoïstisch als het rijden met te grote, te zware wagens met 1 persoon: dat is macho-leuk voor 1 persoon, maar onverantwoord voor de toekomst van ons allen.

Adolf Van Oostende 05:17
afbeelding van Adolf Van Oostende

Kijk hieronder maar eens op vanaf 10 minuten :

http://nos.nl/uitzending/8907-uitzending.html

Ook in Nl geven ze er milieu-draai aan maar fiscus is voor geintereseerd in mogelijkheid om auto's zwaarder te belasten en kijkt reikhalzend uit naar nieuwe testmethodes die vanaf 2017 v kracht worden

wimdc 19:09
afbeelding van wimdc

Geef mij maar een echte onvervalste Amerikaanse V8 op benzine of nog beter op LPG. Als je autoliefhebber bent, moet je toch toegeven, dat 't geluid van zo 'n V8 als muziek klinkt.
Diesel moteurkes horen thuis in trakteurkes.

Optimus 21:26
afbeelding van Optimus

Daar hebt ge volledig gelijk in :)

Kfz.44 20:52
afbeelding van Kfz.44

Hoe je het draait of keert, met (bewust) foutieve cijfers door de constructeur ben je op lange termijn toch de pineut. Je koopt een nieuwe wagen om zuiniger te rijden maar blijkt dan dat je hetzelfde of misschien slechter af bent. Reken maar uit in de portemonnee aan de pomp. Wel ingenieus om zoiets te ontwikkelen... Zullen er mogelijk wel nog zijn aangezien vele fabrikanten motoren uit de zelfde stal hebben of in samenwerking maken. Kan me wel vinden in het feit dat er een onafhankelijke test dient te komen voor Europa, doen dat nu wel voor de crashtests. Cijfers dan te bekijken via het internet en makkelijk te vergelijken als je een nieuwe wagen overweegt... Uiteindelijk zal VW er wel bovenop komen maar het etiket van foefelaars hangt er nu wel aan en, het belangrijkste, schenkt de consument VW het vertrouwen nog??

tomtom 10:07
afbeelding van tomtom

Bewust kiezen voor een auto omwille van het zuinige karakter? Kies dan niet voor gloednieuwe modellen en laat ondertussen genoeg andere mensen het model gebruiken en het verbruik daarvan documenteren. Een leuke site waar je realistische verbruikscijfers kunt raadplegen is spritmonitor.de, daar kan je meteen zien dat de meeste diesels (ver) boven de 5,0l/100km zitten, terwijl de zuinigste benzinemotoren niet onder de 6,5 geraken. Tja.

Kfz.44 20:16
afbeelding van Kfz.44

Dat beloofd trouwens voor de Antwerpse VAG-dieselrijders als 't Stad haar emissienormen in 2016 invoeren zal en blijkt dat sommige modellen er in werkelijkheid boven zitten... Sta je daar mooi te sausen met je 3 jaar oude bak.

Guido Ebraert 12:14
afbeelding van Guido Ebraert

Net Renault clio met eco 2 motor gekocht in de veronderstelling dat je 1500 € extra kosten tav benzinemotor je minder verbruik en ook minder vervuiling (officiële emissie = 83 g) zou opleveren. Hoe betrouwbaar is dit cijfer ? Geeft een erg vervelend gevoel !

Waxweazel 17:20
afbeelding van Waxweazel

Dat je minder zal verbruiken staat als een paal boven wat !
Of de reële uitstoot minder is, dat is niet relevant want jouw taksen worden berekend op dat officiële cijfer van 83 gram.

ANDRE 10:48
afbeelding van ANDRE

hopelijk wordt er nu eindelijk eens werk gemaakt van die valse schone diesel,zelf ben ik er al jaren van overtuigd dat een diesel veel vervuilender is,maar je die paar centjes aan de pomp he.... tenzij je heeeel veel km bolt ben ik ervan overtuigd dat het merendeel van de diezelaars er geld aan toegeeft,reken maar het verschil in aankoopprijs het duurdere onderhoud vergelijk eenzelde diesel maar eens met benzine,alles is zwaarder uitgevoerd,zwaardere ophanging remsysteem ingewikkelde egr toestanden met als gevolg veel duurdere onderdelen,roetvervuiling treft iedereen ook wie niet met diesel rijd.
een sigaret roken in het bijzijn van anderen meg niet,roetspuwen wordt zelfs beloond door de overheid via premies.
wanneer de resultaten van test dan ook nog eens vervalst worden???
wie houd wie dan voor de gek,?
ik kan alleen maar wim dc beamen

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws