Retro-einde: Volkswagen Beetle gaat (nogmaals) op pensioen

volkswagen-beetle-productiestop-2018_03

Je kan nu eenmaal geen New New New New Beetle op de markt brengen. Het einde is in zicht voor de retro-revival van de kever. Waardoor de productieversie van de I.D. Buzz het retrostokje over zal nemen.

Was je het voorbije autosalon van Brussel op de Volkswagen-site gaan snuisteren dan kon je al opmerken dat het Duitse merk een Beetle Last Edition in de cataloog had staan. Twee maanden later spreekt Volkswagen zelfs enkel nog over stockwagens. Het nieuwtje komt dan ook niet als een verrassing; Volkswagen heeft geen plannen om een nieuwe generatie van de Beetle op de markt te brengen. Daar heeft het alvast 3 grote redenen voor:

1: Retro is tijdelijk

Te beginnen met de revival rond de eeuwwisseling. Bij VW zijn ze namelijk van oordeel dat je maar zo veel keer een nieuwe iteratie van iets op de markt kan brengen dat in essentie al een knipoog naar het verleden is. Of iets lolliger; hoeveel keer kan je New voor Beetle plakken? We zouden stilaan naar New New New Beetle gaan. En elke nieuwe generatie zet natuurlijk een stapje weg van het oorspronkelijke model.

volkswagen-beetle-productiestop-2018

2: Niet het verhoopt succes

Uiteraard wisten ze bij VW dat ze geen Kevers gingen slijten zoals ze destijds met het origineel deden. Die taak lag in 1998 bij de Golf, de spirituele opvolger van de Beetle. Toch sloegen de verkoopcijfers globaal wat tegen. Extra gestuwd door het wat foute imago dat de eerste New Beetle opgeplakt kreeg. Té vrouwelijk werd 'ie bevonden en die gay car of the year-awards hielpen daar niet bij. Al spreekt de huidige Beetle Dune dat imago wel wat tegen.

volkswagen-beetle-productiestop-2018

3: Dieselgate

Misschien meteen ook de grootste reden, die dieselgate. Want de gehele hetze heeft er voor gezorgd dat Volkswagen in eigen vel moest snijden. Alles dat overbodig, duur of onverkoopbaar is moet er uit. De Golf R400 werd geschrapt, de Scirocco ging onder de bijl en de Polo is voortaan steeds een vijfdeurs (driedeurs was niet populair genoeg om de investering te verantwoorden). Verbaast het je dan nog dat de Beetle op de schop gaat?

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
andre123 16:53
afbeelding van andre123

TE DUUR

Mediterra 19:43
afbeelding van Mediterra

Heel spijtig!!!

Herman 21:32
afbeelding van Herman

Vond het een prachtige wagen,spijtig.

Peter 14:06
afbeelding van Peter

Ik heb er pas nog één gekocht, juist op tijd!
Spijtig dat één van de grootste autofabrikanten géén ruimte meer heeft voor wat frivoliteit!
Corrado wég, Scirocco wég, Beetle wég... ‘t zou mij niet verwonderen dat ze binnen een paar jaar enkel nog saaie SUV’s maken!
En dat ‘new new new...’ grapje is een bijzonder flauw grapje!!!
Golf zit momenteel al aan versie 7! Beetle nog maar aan versie 3… :)
Mijn volgende auto zal zeker géén Volkswagen meer zijn!

Freddy 11:27
afbeelding van Freddy

Ha wij ook, op de valreep..best wel een leuke wagen. Rijdt goed en is plezant, al moet je het wel een 'vrije tijdswagen' noemen...praktisch is ie niet. Maar als cabrio toch een apart karakter.Maar het kan niet blijven duren, verkoopcijfers vielen tegen en jonge mensen kijken nu eerder naar andere modellen...toch jammer

BENNY. 01:49
afbeelding van BENNY.

Ik rijd al 19 jaar met new beetle en beetle
nu al met mijn 4é.
Ik vind het spijtig dat deze mijn laatste zal zijn !!
voor andere modellen van VW ben ik niet zo te vinden.
Ik denk dat de volgende een Audi TT wordt.

VANHAEN JOHNNY 15:03
afbeelding van VANHAEN JOHNNY

Het is en was een buitenbeentje. Ik ben blij dat ik de karmann
versie van de new beetle cabrio nog heb. Jammer dat de mooie design auto's verdwijnen. Het gaf volkswagen toch altijd een extra pluim.

JL 15:40
afbeelding van JL

Jammer dat ze nooit een Dune 1.8 of 2.0 TFSI DSG mét 4Motion hebben uitgebracht. Die dat ik graag op de oprit geparkeerd.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws