Je kan nu eenmaal geen New New New New Beetle op de markt brengen. Het einde is in zicht voor de retro-revival van de kever. Waardoor de productieversie van de I.D. Buzz het retrostokje over zal nemen.
Was je het voorbije autosalon van Brussel op de Volkswagen-site gaan snuisteren dan kon je al opmerken dat het Duitse merk een Beetle Last Edition in de cataloog had staan. Twee maanden later spreekt Volkswagen zelfs enkel nog over stockwagens. Het nieuwtje komt dan ook niet als een verrassing; Volkswagen heeft geen plannen om een nieuwe generatie van de Beetle op de markt te brengen. Daar heeft het alvast 3 grote redenen voor:
1: Retro is tijdelijk
Te beginnen met de revival rond de eeuwwisseling. Bij VW zijn ze namelijk van oordeel dat je maar zo veel keer een nieuwe iteratie van iets op de markt kan brengen dat in essentie al een knipoog naar het verleden is. Of iets lolliger; hoeveel keer kan je New voor Beetle plakken? We zouden stilaan naar New New New Beetle gaan. En elke nieuwe generatie zet natuurlijk een stapje weg van het oorspronkelijke model.
2: Niet het verhoopt succes
Uiteraard wisten ze bij VW dat ze geen Kevers gingen slijten zoals ze destijds met het origineel deden. Die taak lag in 1998 bij de Golf, de spirituele opvolger van de Beetle. Toch sloegen de verkoopcijfers globaal wat tegen. Extra gestuwd door het wat foute imago dat de eerste New Beetle opgeplakt kreeg. Té vrouwelijk werd 'ie bevonden en die gay car of the year-awards hielpen daar niet bij. Al spreekt de huidige Beetle Dune dat imago wel wat tegen.
3: Dieselgate
Misschien meteen ook de grootste reden, die dieselgate. Want de gehele hetze heeft er voor gezorgd dat Volkswagen in eigen vel moest snijden. Alles dat overbodig, duur of onverkoopbaar is moet er uit. De Golf R400 werd geschrapt, de Scirocco ging onder de bijl en de Polo is voortaan steeds een vijfdeurs (driedeurs was niet populair genoeg om de investering te verantwoorden). Verbaast het je dan nog dat de Beetle op de schop gaat?
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 43 min geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 15 uur geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 23 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden