Ferdinand Piëch, decennialang het boegbeeld van de Volkswagen Groep, is voorbije zondag plots overleden na het onwel worden in een restaurant. Dat melden verschillende Duitse media. De 82-jarige businessman laat vrouw, twaalf kinderen en een nalatenschap van jewelste in de autosector achter.
Ferdinand Piëch, een icoon in autoland, is niet meer. De 82-jarige Oostenrijker werd op zondag 25 augustus onwel op restaurant en overleed kort daarna in het ziekenhuis. Daarmee verliest de Volkswagen Group één van haar drijvende krachten van de laatste decennia. Ook al werd Piëch in 2015 de deur gewezen ten gevolge van Dieselgate, zijn invloed in het succesverhaal van VW valt niet te negeren.
Verenigen
Als kleinzoon van Ferdinand Porsche begon Piëch in de jaren 60 zijn carrière bij het Duitse sportwagenmerk. Als een visionair zag hij stelselmatig dat de Duitse autosector sterke zou zijn als één grote groep. In 1993 werd Piëch dan ook de grote baas van Volkswagen om zo een consortium uit te bouwen dat tot dan nooit gezien was in de autosector. Alsof dat niet straf genoeg was reed hij VW ook nog eens uit de rode cijfers terwijl Audi, Skoda, Seat, Lamborghini en Bentley allemaal deel werden van de groep.
Zijn ultieme werk kwam er in 2012, toen Piëch er in slaagde om Porsche deel te laten uitmaken van de VW-groep. Al kan je zeggen dat Piëch een drang had naar "ultieme werken". Zo was de man de drijfveer achter de Audi Quattro, de Porsche 911, de Bugatti Veyron de Volkswagen Phaeton, Touareg en hyper-experimentele XL1. De Oostenrijker wist de dunne lijn tussen voertuigen voor de massa en prestigeproducten wonderwel te bewandelen.
Ongenaakbaar
Donkere wolken boven zijn macht kwamen er echter in 2015. Door een stevige interne machtsstrijd met huidig VW opperhoofd Martin Winterkorn. Enkel leden van de raad van bestuur vonden dat Piëch zich ongenaakbaar voelde (zo zorgde hij persoonlijk voor het vertrek van voormalig CEO Wendelin Wiedeking). Toen hij ook Winterkorn in het vizier nam was zijn draagvlak echter weg. Waardoor hij samen met zijn vrouw in 2015 vertrok uit de raad van bestuur.
In een verrassend manoeuvre besloot Piëch twee jaar na zijn vertrek (in 2017) al zijn aandelen van VW te verkopen. Ongetwijfeld om zo een hoofdstuk af te kunnen sluiten. Ferdinand Piëch laat zijn vrouw Ursula Piëch en twaalf kinderen uit verschillende huwelijken achter.
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 15 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden