"Een dieselmotor is zo proper, dat hij de lucht reinigt in plaats van vervuilt", het is een catchphrase die de laatste dagen opduikt in verschillende media. Maar is het feit of fictie? Kan een dieselmotor echt de lucht reinigen? Tijd voor de zin en de onzin.
Nee, een dieselmotor is geen zuiveringsmachine. Geen enkele onderzoeker zal je dan ook aanraden om een halfuurtje aan de uitlaatpijp van een dieselmotor te gaan lurken om je longen te zuiveren. Wel heeft onderzoeksbureau Emissions Analytics op vraag van Auto, Motor & Sport vastgesteld dat bij dagen met veel fijnstof moderne dieselwagens die voldoen aan de Euro 6d Temp-vereisten minder fijnstof de lucht in blazen dan dat er op dat moment in de lucht hangt.
Korrel stof
Uit bovenstaande vaststelling blijkt inderdaad dat een dieselmotor de lucht kan "zuiveren". Want zuigt de dieselwagen lucht aan met veel fijnstof, dan komt er uit de uitlaatpijp minder fijnstof. An sich niet onlogisch, gezien de halve zuiveringsfabriek die er tegenwoordig achteraan een moderne dieselmotor hangt. Er is echter ook een "maar", eentje waarvoor we dieper in detail moeten gaan...
Want kijk, deze zuivering gaat enkel op tijdens dagen met veel fijnstof in drukke stedelijke omgevingen. Emissions Analytics nam Stuttgart als haar teststad en stelde vast dat op dagen met een hoge concentratie fijnstof er afgerond 50.000 stofdeeltjes per kubieke centimeter in de lucht zweven. Een moderne dieselmotor die voldoet aan Euro 6D Temp duikt tijdens regulier verbruik onder de 10.000 stofdeeltjes per kubieke centimeter. Een meesterlijke overwinning voor de diesel. Als je andere factoren buiten beschouwing laat.
Regeneratie
Te beginnen met de gemiddelde luchtkwaliteit tout court. Neem nu even terug Stuttgart. Tijdens dagen met een lage concentratie fijnstof daalt het aandeel per kubieke centimeter eveneens naar zo'n 10.000 stuks. Anders gezegd; bij gewone dagen is de lucht even "vuil' als wat er uit een dieselwagen komt. Op de boerenbuiten zal het aandeel fijnstof trouwens nog een stuk lager liggen. Waardoor een diesel dus alles behalve de lucht aan het reinigen is.
En dan is er nog de achilleshiel van de moderne dieselmotor; de regeneratie. De filter die het fijnstof tegenhoudt moet zichzelf sporadisch reinigen om verstopping tegen te gaan. Dit doet een dieselwagen door het stof letterlijk te gaan verbranden in de filter, waardoor het uit de filter vliegt. Op zo'n moment kan de uitstoot stijgen tot 200.000 deeltjes per kubieke centimeter. 4 keer zoveel dus als wat er rondzweeft in een drukke stad op een dag met een hoge concentratie aan fijnstof.
Diesel in het reine stellen
Toch is het resultaat van het onderzoek niet in het nadeel van de dieselmotor. Want de conclusie van de onderzoekers stelt dat een dieselmotor bij dagen met een hoge concentratie, zelfs met de regeneratie in acht genomen, minder fijnstof uitblazen dan dat er op dat moment in de lucht zweeft. De perverse realiteit van dit onderzoek is dat hypermoderne dieselwagens beter op hun plaats zijn in stedelijke omgevingen dan buiten de stad. De lage emissiezones die overal opduiken willen echter het tegenovergestelde bewerkstelligen.
Temeer omdat een diesel ook een lagere CO2-uitstoot voor kan leggen dan een gelijkaardige benzinewagen én omdat de Euro 6D Temp-diesels eerder al bewezen zo weinig NOx de lucht in te zwieren dat ze even groen zijn als een elektrische auto. Het is dan ook belangrijk om te concluderen dat; nee, een dieselwagen is geen wondermiddel dat plots de wereld gaat redden van vervuiling... maar de haat jegens diesel is stilaan niet meer terecht. Al zeker niet voor de moderne generatie dieselmotoren die nu het levenslicht beginnen te zien.
De test van Emissions Analytics werd uitgevoerd met een BMW 740d, Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi, Kia Optima Sportswagen 1.6 CRDi en een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen