De zin en onzin van de "luchtzuiverende" dieselwagen

diesel euro 6d temp fijstof nox co2 02

"Een dieselmotor is zo proper, dat hij de lucht reinigt in plaats van vervuilt", het is een catchphrase die de laatste dagen opduikt in verschillende media. Maar is het feit of fictie? Kan een dieselmotor echt de lucht reinigen? Tijd voor de zin en de onzin.

Nee, een dieselmotor is geen zuiveringsmachine. Geen enkele onderzoeker zal je dan ook aanraden om een halfuurtje aan de uitlaatpijp van een dieselmotor te gaan lurken om je longen te zuiveren. Wel heeft onderzoeksbureau Emissions Analytics op vraag van Auto, Motor & Sport vastgesteld dat bij dagen met veel fijnstof moderne dieselwagens die voldoen aan de Euro 6d Temp-vereisten minder fijnstof de lucht in blazen dan dat er op dat moment in de lucht hangt.

Korrel stof

Uit bovenstaande vaststelling blijkt inderdaad dat een dieselmotor de lucht kan "zuiveren". Want zuigt de dieselwagen lucht aan met veel fijnstof, dan komt er uit de uitlaatpijp minder fijnstof. An sich niet onlogisch, gezien de halve zuiveringsfabriek die er tegenwoordig achteraan een moderne dieselmotor hangt. Er is echter ook een "maar", eentje waarvoor we dieper in detail moeten gaan...

diesel euro 6d temp fijstof nox co2 02

Want kijk, deze zuivering gaat enkel op tijdens dagen met veel fijnstof in drukke stedelijke omgevingen. Emissions Analytics nam Stuttgart als haar teststad en stelde vast dat op dagen met een hoge concentratie fijnstof er afgerond 50.000 stofdeeltjes per kubieke centimeter in de lucht zweven. Een moderne dieselmotor die voldoet aan Euro 6D Temp duikt tijdens regulier verbruik onder de 10.000 stofdeeltjes per kubieke centimeter. Een meesterlijke overwinning voor de diesel. Als je andere factoren buiten beschouwing laat.

Regeneratie

Te beginnen met de gemiddelde luchtkwaliteit tout court. Neem nu even terug Stuttgart. Tijdens dagen met een lage concentratie fijnstof daalt het aandeel per kubieke centimeter eveneens naar zo'n 10.000 stuks. Anders gezegd; bij gewone dagen is de lucht even "vuil' als wat er uit een dieselwagen komt. Op de boerenbuiten zal het aandeel fijnstof trouwens nog een stuk lager liggen. Waardoor een diesel dus alles behalve de lucht aan het reinigen is.

diesel euro 6d temp fijstof nox co2 02

En dan is er nog de achilleshiel van de moderne dieselmotor; de regeneratie. De filter die het fijnstof tegenhoudt moet zichzelf sporadisch reinigen om verstopping tegen te gaan. Dit doet een dieselwagen door het stof letterlijk te gaan verbranden in de filter, waardoor het uit de filter vliegt. Op zo'n moment kan de uitstoot stijgen tot 200.000 deeltjes per kubieke centimeter. 4 keer zoveel dus als wat er rondzweeft in een drukke stad op een dag met een hoge concentratie aan fijnstof.

Diesel in het reine stellen

Toch is het resultaat van het onderzoek niet in het nadeel van de dieselmotor. Want de conclusie van de onderzoekers stelt dat een dieselmotor bij dagen met een hoge concentratie, zelfs met de regeneratie in acht genomen, minder fijnstof uitblazen dan dat er op dat moment in de lucht zweeft. De perverse realiteit van dit onderzoek is dat hypermoderne dieselwagens beter op hun plaats zijn in stedelijke omgevingen dan buiten de stad. De lage emissiezones die overal opduiken willen echter het tegenovergestelde bewerkstelligen.

diesel euro 6d temp fijstof nox co2 02

Temeer omdat een diesel ook een lagere CO2-uitstoot voor kan leggen dan een gelijkaardige benzinewagen én omdat de Euro 6D Temp-diesels eerder al bewezen zo weinig NOx de lucht in te zwieren dat ze even groen zijn als een elektrische auto. Het is dan ook belangrijk om te concluderen dat; nee, een dieselwagen is geen wondermiddel dat plots de wereld gaat redden van vervuiling... maar de haat jegens diesel is stilaan niet meer terecht. Al zeker niet voor de moderne generatie dieselmotoren die nu het levenslicht beginnen te zien.

De test van Emissions Analytics werd uitgevoerd met een BMW 740d, Citroën C5 Aircross 2.0 BlueHDi, Kia Optima Sportswagen 1.6 CRDi en een Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion.

Laatst gepubliceerd

Reacties (18)

Plaats een reactie
4g63 16:12
afbeelding van 4g63

Owv het CO2 verhaal alleen al heel het LEZ gebeuren ook nooit aanvaard, overheid heeft iedereen richting benzinemotor geduwd, mijne doet 45 gram meer dan m'n dieseltje en verbruikte 3 liter minder.

Jos D. 17:09
afbeelding van Jos D.

Wij van WC-eend raden WC-eend aan.
De diesellobby in Duitsland doet uitstekend werk daar als ze zelfs een autoblad voor hun kar kunnen spannen om zoiets te publiceren.

John 21:51
afbeelding van John

Maar wees er maar zeker van, dat de overheid hun melkkoe niet zal laten gaan. Je zal dus niet moeten verwachten dat ze de BIV of belastingen op diesels zullen verlagen.

Mathieu 12:32
afbeelding van Mathieu

John, de dieselwagen is geen melkkoe meer, want ze worden minder en minder gekocht. De wagen in het algemeen is een melkkoe.
Kijk maar naar de laatste voorstellen rond Brussel.

John 14:09
afbeelding van John

Klopt, maar met een wagenpark van ongeveer 5 miljoen en een verkoop van 500.000 auto's per jaar, gaan auto's ongeveer 10jaar mee, er blijven dus veel diesels rondrijden.
Ik had het meer op: diesels zijn niet zo slecht als men de laatste jaren heeft doen uitschijnen, maar men laat er de mensen wel meer voor betalen. Die maatregelen gaan ze niet meer terugdraaien.

tomtom 19:40
afbeelding van tomtom

> diesels zijn niet zo slecht als men de laatste jaren heeft doen uitschijnen

Oh ja? Dan zijn deze vragen belangrijk: hoe vind jij dat diesels slecht doen worden uitgeschenen en hoe verschilt dat exact van de werkelijkheid?

Mathieu 12:11
afbeelding van Mathieu

John, dat klopt

Jochen 08:15
afbeelding van Jochen

Emissies worden gemeten al rijdend,als je helaas stilstaat in de stad dan zal je niet filteren denk ik

andre123 14:26
afbeelding van andre123

een studie ten voordele van een dieselmotor die uit duitsland komt????????????????
hoeveel miljoenen heeft vw daar weer ingestopt?

Adriaan 16:12
afbeelding van Adriaan

Komaan Andre123, overdrijf toch niet. Dat gaat echt niet alleen vw zijn die daar achter zit hoor, even goed Mercedes-Benz en BMW. En zoveel gaat die studie niet gekost hebben hoor ;-)

Luc Moortgat 09:08
afbeelding van Luc Moortgat

Niet te verwarren co2 uitstoot en fijnstof. De auto voor personenvervoer is voor 10 % verantwoordelijk wat betreft de co2 en voor 5 % voor het fijnstof. Straf is dat de auto meest onder de loupe wordt genomen en het zwaarst wordt belast terwijl de andere 90 en resp. 95 % zo goed als niet wordt belast.

andre123 09:41
afbeelding van andre123

het artikel gaat vooral over vw,niet over mercedes of bmw of........
vw zou er beter aan doen de zaak zelf te laten rusten,
door regelmatig zelf met een goed nieuwsshow af te komen houden ze hun sjoemelverleden alleen maar levendig.
dus nee ik vind niet dat ik overdrijf als er weer eens met goed nieuws gezwaaid wordt.
net als de franse constructeurs jaren met het roestduiveltje gezeten hebben(in een ver verleden),gaat vw(zeker op deze manier) nog lang op de blaren moeten zitten vrees ik.

andre123 14:27
afbeelding van andre123

de test is uitgevoerd.... ja,en welke afbeeldingen staan er bij?
aja die dienen alleen voor positieve reklame zeker?
al diegenen die het niet kunnen laten steeds te beginnen schelden als het hun niet aanstaat die gaan nog werk hebben.
en ik veel LOL.
apropos over tesla durf ik ook al eens kritisch te zijn,hun aanhangers zijn al even lichtgeraakt als de vw aanhangers.

Adriaan 22:56
afbeelding van Adriaan

Nu begin ik te twijfelen of je mijn comment serieus genomen hebt of niet...

andre123 09:21
afbeelding van andre123

ik neem iedereen serieus,maar dat wil nog niet zeggen dat ik elke mening volg.
en zeker niet van diegenen die regelmatig een scheldpartijtje willen uitlokken omdat je hun mening niet volgt(en dat gaat niet over u)

andre123 08:55
afbeelding van andre123

IKKE GEKWETST???????? hahahahahahahaha
kben veel meer gewend ondertussen.
schelden en verwijten is precies een nationale sport geworden telkens er iemand iets durft te zeggen wat bepaalde personen niet aanstaat.DUS JANK JIJ AL MAAR VERDER OMDAT HET HEILIGE VW HUIS NOG EENS NEGATIEF IN HET DAGLICHT KOMT.
een goeie discutie weet ik best te waarderen,maar wanneer er na 2 zinnen scheldwoorden gebruikt worden denk ik bij mezelf weer zo ene die geen kritiek kan verdragen,maar wel graag geeft.precies ene met een leidinggevende functie,lol.
en wat het vw verhaal betreft,het wantrouwen tegen het concern hebben ze alleen maar aan zichzelf te danken en aan hun aanpak.
apropos,HOGE BOMEN VANGEN NU EENMAAL VEEL WIND.
wete wa,je moet eens een ev kopen,zien wat voor zever je dan allemaal op je dak krijgt.
als je je daar ook zo druk over maakt ga je het aan je tikker krijgen vrees ik.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws