Volvo maakt het eindelijk officieel: de constructeur gaat zijn eigen batterijfabriek bouwen. Die komt in thuishaven Göteborg te liggen en moet er zo’n 3.000 extra jobs garanderen. Samen met partner Northvolt wil Volvo zo jaarlijks genoeg accu’s voor een half miljoen auto’s produceren.
Het verhaal van Volvo’s gigafactory is er eentje van lange adem. Al sinds midden vorig jaar zoekt de constructeur openlijk naar de ideale locatie voor zijn batterijfabriek, en daarvoor was lange tijd ook onze eigenste site in Gent in de running. Op het einde van het jaar werd dan bekendgemaakt dat de fabriek niet in België maar wel in Volvo’s heimat, Zweden, zou komen te liggen. De fabrikant gaat ervoor in zee met Northvolt, een Zweedse start-up die accupakketten produceert op Europese bodem.
Tesla-kennis
Over die fabriek geeft Volvo nu meer details prijs. Ze gaan hun gigafactory namelijk in Göteborg bouwen, een logische stap aangezien ook het hoofdkantoor van de constructeur en het R&D-centrum voor batterijtechnologie in die Zweedse stad gebaseerd zijn. De opbouw zou zo’n 3 miljard euro gaan kosten en moet tegen 2023 op gang komen. In 2025 zou de fabriek zijn eerste batterijen moeten gaan produceren, een jaartje eerder dan oorspronkelijk gepland. Op termijn moeten er jaarlijks zo’n 50 gWh aan accu’s van de band rollen, genoeg voor een half miljoen elektrische Volvo’s en Polestars.
Volvo is trouwens lang niet de enige die samen met Northvolt batterijen gaat produceren. Ook BMW en de Volkswagen-groep hebben al plannen op tafel liggen voor een samenwerking met de start-up, en samen met dat laatste concern zouden ze maar liefst zes accufabrieken uit de grond willen stampen tegen 2030. Zo wil Northvolt weerwerk bieden tegen de batterijgrootmachten van buiten Europa. Daar hebben Volvo en Northvolt trouwens hun kersverse productieleider voor de Zweedse fabriek weggesnoept, want die Adrian Clarke was daarvoor bestuurder bij Tesla.
Recente reacties
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Eigenlijk bitter weinig, behalve dat ze op het nieuwe 'EMA'-platform moeten staan en ook ergens in...
Door Joram 11 uur geleden
Elektrische Range Rover mag voor het eerst buitenspelen
Hebben jullie al meer info omtrent de andere modellen die Land Rover onder de naam Range Rover wilt...
Door this 14 uur geleden
Meer laadpalen en betalen met bankkaart: zo gaat de EU elektrisch rijden stimuleren
Je moet toch helemaal niet hard zoeken naar snelladers waar je kan betalen met bankkaart? Buiten...
Door this 1 dag geleden
BMW X3 preproductie teaser (2024)
Ga jij deze auto dan nog kopen? Want in België ga je deze denk ik bijna niet zien rondrijden....
Door this 1 dag geleden