Een luxesedan van Volkswagen, dat klinkt als je reinste tegenstrijdigheid. Het is dan ook weinig verwonderlijk dat de Phaeton het nooit tot in zijn tweede generatie schopte… of dat zou je toch denken. Ter ere van de twintigste verjaardag van het model toont Volkswagen namelijk de verloren opvolger die stiekem klaar stond voor productie.
Ongeveer twee decennia geleden moet er bij Volkswagen een wel heel bizarre vergadering plaatsgevonden hebben. Daar gaf de toenmalige CEO, wijlen Ferdinand Piëch, zijn ingenieurs namelijk de opdracht om een luxesedan te ontwikkelen die alle andere premiummerken in hun ondergoed moest zetten — en de beste man had zich heus niet van gebouw vergist. Het resultaat werd in 2002 voorgesteld als de duurste Volkswagen ooit, maar de Phaeton was nog steeds een Volkswagen. Daarom bleef de premiumkoper verknocht aan zijn Audi en de grootgrondbezitter aan zijn Bentley, en kregen wij slechts één generatie te zien… Tot nu.
Met dank aan elektrificatie
Met de twintigste verjaardag van hun onwaarschijnlijke luxesloep in het achterhoofd, heeft Volkswagen namelijk eens door zijn boek van nooit vertoonde plaatjes gebladerd. Daar kwamen ze deze beelden tegen van de zo goed als productierijpe Phaeton ‘D2’, de geplande opvolger voor de enige generatie van de Phaeton die wij ooit gekend hebben. Zijn strakke lijnenspel is van de handen van Tomasz Bachorski en Marco Pavone, en het interieur pronkte zowaar als eerste met een gebogen scherm zoals we dat later op de Touareg te zien kregen. Onderhuids is deze sedan geschoeid op hetzelfde platform als onze huidige Audi A8, maar meer technische details neemt de Phaeton mee naar het graf.
Uiteindelijk is het volgens Volkswagen vooral de elektrificatie die een model als deze Phaeton de das om gedaan heeft. De eerste generatie zwaaide namelijk af in 2016, waardoor deze D2 er precies had moeten komen op het moment wanneer het Volkswagen-concern — al dan niet met dank aan het ene of het andere emissieschandaal — begon in te zien dat het moest gaan inzetten op elektrische modellen. Je kan er dus van uitgaan dat het geld dat normaal gezien voor deze luxesedan had moeten zorgen, gekropen is in de ontwikkeling van het ID.-gamma. Daardoor is het dus bij één rollend prototype van deze Phaeton gebleven, maar hebben we in de plaats wel een paar duizend ID.3’s op onze wegen... Of welke had jij liever zien rondrijden?
Recente reacties
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 23 uur geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Verkrijgbaar vanaf 39990 € !
Door Kurt Van De Vyver 1 dag geleden