Zeven plug-inhybrides met een opmerkelijk groot elektrisch rijbereik

Mercedes A 250 e 2023

Koop je een plug-inhybride, dan doe je dat hopelijk omdat je graag zoveel mogelijk elektrisch wil rijden. Maar op hoeveel uitstootloze kilometers mag je dan rekenen? Misschien wel meer dan je denkt, of toch indien je voor één van deze zeven stekkerhybrides kiest.

De tijden waarin je plug-inhybride al ging verbranden na een ritje naar de bakker en terug, liggen gelukkig al ver achter ons. Tegenwoordig beschikken een aantal modellen namelijk over accu’s die groter zijn dan die van de eerste volwaardig elektrische auto’s, en dat geldt dus ook voor hun rijbereik op stroom. Hieronder vind je zeven stekkerhybrides die waarschijnlijk een stuk verder rijden dan je nodig hebt op een volle accu.

Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC

Mercedes GLC 300 e

Beginnen doen we met de koning der lange-afstandshybrides, want zo mag de GLC 300 e zich sinds zijn lancering noemen. Die beschikt namelijk over een onovertroffen elektrische actieradius van 130 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Die haalt de auto uit een accu van 31,2 kWh; groter dus dan die van Mercedes’ eerste massa-EV, de B-Klasse Electric Drive uit 2014. De GLC is trouwens niet de enige plug-in-’Benz die zover rijdt op een volle batterij, want vrijwel het complete stekkergamma moet om en bij de 100 kilometer halen. We hadden dus even goed een lijst met zeven Mercedes-Benz plug-inhybrides met een opmerkelijk groot rijbereik kunnen maken… Maar dat gaan we niet doen.

Range Rover Sport P400e

Range Rover Sport 2023

In de plaats daarvan schuimen we ook even de rest van het landschap af, en dat brengt ons bij de dames en heren van Land Rover. Hun nieuwe duo van Range Rovers beschikt namelijk over een accupakket van maar liefst 38,2 kWh, al halen ze er wel iets minder kilometers uit dan pakweg zo’n Mercedes GLC. De verst rijdende Range Rover is bijvoorbeeld de nieuwe Sport, die 113 kilometer zou moeten rijden op een volle lading stroom. Bovendien krijg je de keuze uit twee vermogens, van 440 pk tot 510 pk.

Mercedes-Benz C 300 e Berline

Mercedes C 300 e 2023

We moeten toch nog even bij Mercedes-Benz langs, want zij hebben ook de verst elektrisch rijdende plug-insedan van het moment in de catalogus. Dat is de C 300 e, die het bij rustig rijgedrag zomaar even 111 kilometer ver moet schoppen met een volle accu. Die accu is dan wel iets kleiner dan die van hoger broertje GLC, maar is met 25,4 kWh capaciteit nog steeds allesbehalve verkeerd. Ga je trouwens voor een C 300 e break, dan beloven ze nog steeds een mooie 107 kilometer met dezelfde batterij.

BMW 225e xDrive Active Tourer

BMW 225e xDrive 2023

Genoeg ge-Mercedes-t, tijd om even bij hun grootste concurrent te gaan kijken. Daar kunnen praktisch ingestelde gezinnen namelijk terecht voor een heuse MPV onder stroom: de 225e xDrive Active Tourer. Die krijgt een accupakket mee van 14,6 kWh, wat misschien niet klinkt als het grootste op de markt maar de auto wel een meer dan schappelijk elektrisch rijbereik zou geven van tot 92 kilometer. Dat kan je naar wens trouwens combineren met meer vermogen in de vorm van de 230e xDrive, die 326 pk biedt in de plaats van 245 pk. Liever een SUV van een gelijkaardig formaat, dan kan je ook kiezen voor een stekkerversie van de nieuwe X1.

Volvo S60 T8 Recharge

Volvo S60 T8 2023

We hadden het net nog over sedans en breaks, en dan mag deze Volvo ook niet ontbreken. De Zweden trakteerden hun 60- en 90-reeksen namelijk vorig jaar nog op een update, die de stekkerversies uitrustte met een aanzienlijk groter accupakket. Zo schuilt er tegenwoordig 18,8 kWh aan cellen onder de bodem, waarmee met name de S60 sedan tot 90 kilometer ver moet kunnen rijden. De V60 break doet het evenmin slecht, want met een elektrische actieradius van 89 kilometer moet die maar een enkel kilometertje afstaan.

Mercedes A 250 e Berline

Mercedes A 250 e 2023

Wacht, hoelang is het geleden dat we nog eens een Mercedes vermeld hebben? We voelen ons toch wat verplicht, want deze stekkerversie van de A-Klasse is de plug-inhybride hatchback die het verste rijdt op een volle accu. Daar zou de 15,6 kWh-batterij namelijk goed zijn voor 78 kilometer, maar dat is nog niet de variant die er de meeste kilometers mee haalt. Die eer gaat namelijk naar de A 250 e Berline, dezelfde auto met een plattere kont zeg maar. Mede dankzij die aerodynamische optimalisatie moet de A-Klasse in die vorm wel 80 elektrische kilometers halen.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid

Toyota RAV4 PHEV 2023

Zegt al dat premiumgeweld je echter niks? Dan kan je ook bij Toyota langsgaan, want daar weten ze hoe je hybrides moet bouwen. Dat geldt tegenwoordig ook voor plug-inhybrides, want met de RAV4 Plug-in Hybrid plaatsten ze een verrassend efficiënt apparaat in hun catalogus. Die pompte de accu van de reguliere hybride op tot 18,1 kWh en koppelde die aan een sterker setje elektromotoren, zodat je er wel 75 kilometer mee moet halen op een volle accu. Toch liever een Suzuki-logo op je Toyota? Dan kan je ook de verder identieke Suzuki Across overwegen, die trouwens alleen met een stekkerpoort verkrijgbaar is.

Laatst gepubliceerd

Reacties (6)

Plaats een reactie
markske 10:34
afbeelding van markske

WLTP afstanden, en dan val ik achterover van het elektriciteitsverbruik per 100km, bijna het dubbele van een EV, waar zit dan de (milieu/klimaat)winst?

this 12:15
afbeelding van this

Klimaatwinst zal er amper zijn denk ik. Maar het heeft wel een grote impact op lokale luchtvervuiling. De fijnstof zal dan eerder uitgestoten worden op de autosnelwegen en minder in de stad, waar je hopelijk het meest elektrisch zal rijden.

JVDP 14:25
afbeelding van JVDP

U berekent elektrisch verbruik door de batterijcapaciteit te delen door het bereik van de wagen, maar de hoogvolt accu houdt altijd een minimale restcapaciteit van enkele kw over. Bij mijn hybride passat kan ik maar 10 kWh van de 13,3 kWh accu oprijden. En ik kan hem dan ook maximaal 10 kWh weer opladen. Met die 10 kWh geraak ik dan +/- 55 km ver in ideale omstandigheden. Dat is een verbruik van 18,2 kWh per honderd km. En dat vind ik dan best wel meevallen voor zo'n zware auto. De meerwaarde, ik durf niet van milieu of klimaat winst spreken want dan moet je auto's laten staan, zit in het feit dat je op de autostrade met een optimalere brandstof zit voor de snelheid die daar gereden wordt. En dat er met 1/5 van de batterij van een EV ook maar 1/5 aan zware metalen verbruikt worden. Hoeveel EV's met honderden kg batterij rijden 95% van de tijd ritten korter dan 30 km, maar hebben wel een XL accu pak om 1x per jaar op reis te gaan? Elke keuze tussen benzine - hybride - EV is een compromis en iedereen moet zelf beslissen hoe het voor zijn situatie best past. Maar de stekkerhybride heeft voor mij toch een bestaansrecht.

John 10:58
afbeelding van John

Dus die GLC 300e heeft een minimaal verbruik van 24kWh/100km (mocht je 130 km ver raken)
Bij 100km elektrisch rijden is dat verbruik 30kWh. Persoonlijk vind ik dat niet echt een prestatie.

this 12:17
afbeelding van this

Hun aandrijving is dan ook een heel stuk minder efficiënt dan van een pure EV.
En in de winter zal het verbruik wellicht los boven de 300Wh/km gaan omdat ze geen warmtepomp hebben.

andre123 10:14
afbeelding van andre123

voordelig rijden met een phev?
wel eerst een groot kapitaal investeren...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws