De Peugeot E-308 heeft een prijs, want de elektrische versie van de hatchback is vandaag in de configurator verschenen. Daar kan je hem voorlopig wel enkel als First Edition bestellen, een afgeladen lanceringsversie… En daarbij hoort natuurlijk ook een stevig prijskaartje.
Peugeot pakte een dik halfjaar geleden uit met een nagelnieuwe EV, al was dat er misschien niet meteen aan te zien. Dat is maar goed ook, want de E-308 houdt vast aan de knappe vormgeving van zijn thermische broertje — inderdaad: de 308-zonder-E. Die vult hij echter aan met een elektromotor met 156 pk en een accu van 54 kWh, waar de hatchback dankzij een laag verbruik toch een dikke 400 kilometer rijbereik uit moet halen. Nu weten we ook wat je daarvoor over moet hebben, of tenminste: voor een ‘First Edition’.
Veel geld, veel uitrusting
Dat is namelijk het enige uitrustingsniveau dat aanvankelijk in de configurator aan te vinken valt, en daarbij gaat het natuurlijk om een bijna full-option lanceringsversie. Naast de standaard aanwezige warmtepomp en driefasige boordlader beschikt die zo ook over zaken als 18-inchvelgen, verwarmde zetels met bekleding in alcantara, een verwarmd stuurwiel en een arsenaal aan rijhulpsystemen. Bovendien gooit Peugeot er tijdelijk zelfs een gratis Wallbox bovenop om je auto thuis vlotter te kunnen opladen. Het spreekt dan ook voor zich dat de Fransen dat alles niet weggeven aan een spotprijsje: de E-308 hatchback moet als First Edition 46.150 euro kosten terwijl de break voorlopig nog niet te bestellen is.
Dat is natuurlijk flink wat geld in vergelijking met concurrenten, want zelfs voor een basis-Tesla Model 3 betaal je tegenwoordig net geen 46.000 euro. Ook de Volkswagen ID.3 (45.485 euro) laat deze Peugeot daarmee achter zich, net als de Renault Mégane E-Tech (42.350 euro) en al helemaal de MG4 (32.285 euro). Schrijf de Peugeot E-308 echter niet meteen af als een peperduur product, want later volgen er gewoon versies met minder uitrusting. Verwacht dan ook dat er nog een paar duizendjes van die prijs af gaan.
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 12 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 15 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 18 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 18 uur geleden