Rijtest: Peugeot 308 1.5 BlueHDi (2022)

Peugeot 308 HDi Rijtest 2022

Peugeots populaire middenklasser zit in het nieuw, maar sommige zaken veranderen nooit. De HDi-dieselmotor uit de voormalige PSA-stal, bijvoorbeeld, maakt het brugje tussen de vorige 308 en de nieuwe generatie. Houdt dat nog wel steek, zo’n dieselblok in een moderne hatchback? Wij deden de test.

Bij zijn lancering beloofde de Peugeot 308 het neusje van de Franse zalm te worden op motorisch vlak. Zo zou het model naast de gewoonlijke verbrandingsmotoren ook voorzien worden van maar liefst twee plug-inhybride aandrijflijnen en op termijn zowaar een zuiver elektrische versie krijgen. Wat doen we dan bij Autofans? Inderdaad, we trokken erop uit met de meest klassieke 308 die je in het gamma kan vinden: die met een dieselmotor.

Peugeot heruitgevonden

Zelfontbranden of niet zelfontbranden, de 308 ziet eruit als een dynamisch stuk automobiel. Waar de vorige generatie al mikte op een aanzienlijk jonger doelpubliek dan zijn brave voorganger, doet deze nieuwkomer er nog een schepje bovenop. Vooral met het optionele GT-pakket – waar ons dieseltje natuurlijk op getrakteerd werd – lijk je eerder met een heuse hothatch te maken te hebben. Zo neemt de 308 de indrukwekkende LED-slagtanden over van pakweg de 508. Die plaatst hij naast een grille van zo’n formaat dat de ontwerpers bij Audi of BMW er vermoedelijk met open luchthapper naar staan te kijken. In profiel blijft de middenklasser dan weer conservatief, maar achteraan gaat het sportieve spelletje gewoon verder met een setje verduisterde achterlichten die met elkaar verbonden worden door een klassevolle, zwarte accentbalk.

Peugeot 308 HDi Rijtest 2022

Binnenin kan je ook al niet aan het idee ontsnappen dat Peugeot zichzelf grondig aan het heruitvinden is. Zo is natuurlijk het compacte, laag geplaatste stuurtje terug van de partij, en monteren de Fransen ook hier een tellereenheid die je niet door maar wel over het stuur heen dient te bekijken. Dat instrumentarium biedt ook nog eens een hip 3D-effect, waardoor je snelheid en toerental zowat lijken te zweven over de oppervlakte. Ook de rest van de cabine speelt trouwens met de dimensies, want het hele ontwerp stroomt over van de scherpe lijnen die de cockpit als het ware voorzien van meerdere lagen. Daardoor torent het dashboard boven de rest uit, wat alweer een sportieve indruk nalaat.

Tussen comfort en sportiviteit

De vraag is dus of die indruk ook overeind blijft wanneer je met de 308 onderweg bent. Het lijkt echter niet helemaal eerlijk om die vraag te stellen wanneer we er met de dieselversie op uit trekken, want je denkt het antwoord al te weten wanneer je de auto nog maar gestart hebt. Die 1.5-liter viercilinder klinkt namelijk niet heel verfijnd – zelfs voor een dieselmotor – en ook zijn prestaties lijken niet helemaal te stroken met de dynamische looks van deze hatchback. Zo brengt hij 130 pk en 300 Nm naar de voorwielen, waarmee hij naar de 100 km/u kabbelt in 10,6 seconden. Dat beloont hij dan wel met een uitstoot van amper 114 g/km CO2 en, misschien nog belangrijker in crisistijden, een verbruik dat bij ons op 5,3 l/100 km bleef hangen.

Peugeot 308 HDi Rijtest 2022

En toch zouden we de rij-eigenschappen van deze nieuwe 308 in de verste verte niet durven omschrijven als ‘saai’. Het kan aan de eigenzinnige plaatsing van dat kleine stuurwieltje liggen – of misschien aan het feit dat dat ‘wieltje’ helemaal niet rond is – maar deze hatchback voelt ronduit vinnig aan. Laat hem even los op een stukje landelijk wegdek, en zelfs die 130 pk onder de kap zijn al genoeg om je wat te amuseren. Als GT-Line krijgt de 308 dan ook iets stuggere ophanging aangemeten, hoewel het geheel toch verrassend vergevingsgezind weet te blijven. Peugeot weet dus opnieuw een mooie balans te vinden tussen het comfort dat je van de Fransen gewend bent, en de rijdynamiek die je tegenwoordig steeds vaker met het merk associeert. Alleen jammer dat je voor meer dan 130 pk meteen één van de plug-inhybrides moet gaan shoppen, want die bieden als enigen 180 of 225 pk maar kosten én wegen dan wel flink wat meer.

Méér schermen

Binnenin wist de nieuwe 308 ons al te overtuigen met zijn design, maar ook het ruimte-aanbod is niet verkeerd. Met 412 liter kofferruimte steekt hij de maatstaf in dit segment, de Volkswagen Golf, zelfs voorbij – of toch zolang je niet voor een plug-inhybride kiest, want die duiken met 373 liter net onder de Golf. Ook als inzittende heb je allesbehalve te klagen, ongeacht waar je in de 308 plaatsneemt. Voorin hebben de Fransen ondanks dat lage stuurtje namelijk toch een aangename zithouding weten te creëren, en achterin vind je voldoende knie- en hoofdruimte zolang je niet bovengemiddeld groot bent. Voor je kroost is er dus al zeker plek genoeg.

Peugeot 308 HDi Rijtest 2022

Design en gebruiksgemak gaan niet altijd goed samen – kijk maar naar het interieur van de technisch gelijkaardige DS 4. Peugeot lijkt echter geleerd te hebben uit de tekortkomingen van de vorige 308, en heeft daarop ingespeeld op een onverwachte manier. Waar die namelijk te veel functionaliteit in zijn aanraakscherm verstopte, hebben de ontwerpers diezelfde functionaliteit nu verwerkt in… twee aanraakschermen. Lees echter nog even verder voor je de 308 afschrijft als ergonomische ramp, want dit is wat ons betreft eindelijk een aanraakgevoelige aanpak die wérkt. Zo moet je voor het fijnere werk nog steeds op het hoofdscherm tikken, maar vind je daaronder een smalle strook die naargelang het menu waarin je je bevindt verschillende sneltoetsen kan tonen. Die sneltoetsen zijn ook nog eens kinderlijk groot, dus je moet echt niet te lang zoeken voor je weet waar te drukken.

Van diesel tot GT

Zo’n schermenweelde klinkt lekker hoogtechnologisch, maar wat doen zo’n zaken met het prijskaartje? Niks verkeerds, zo blijkt, want met een basisprijs van 26.300 euro blijft de Peugeot 308 nog best bereikbaar. Voor dat geld moet je dan wel genoegen nemen met een 1.2-liter benzinemotor die 110 pk produceert, en wordt het infotainmentsysteem ook wat vereenvoudigd met een bedieningspaneeltje voor de klimaatregeling in de plaats van het extra scherm met de sneltoetsen. Je krijgt echter wel meteen metaalkleur, parkeersensoren achteraan en cruise control mee, waardoor je voor dat geld meteen met een leefbare auto onderweg bent.

Peugeot 308 HDi Rijtest 2022

Wil je toch liever dieselen, dan betaal je voor een 308 met de 1.5-liter HDi-motor zoals in ons testexemplaar minstens 29.800 euro en voor de achttrapsautomaat mag je er nog een kleine 2.000 euro bijrekenen. Een knappe GT-versie zoals we die hier zien is met zijn 34.500 ook meteen al geen goedkope auto meer, maar naast de sportieve looks krijgt je dan ook meer uitrusting mee. Zo wordt hier wel meteen dat extra scherm met sneltoetsen gemonteerd, maar mag je ook rekenen op een achteruitrijcamera, keyless entry en go en 18-inchvelgen.

Conclusie

Peugeot heeft zijn 308 alweer een stukje meer dynamisch weten te maken, en dat zonder in te boeten op vlak van comfort of gebruiksgemak. Met een dieselblok in het vooronder is de 308 dan wel vooral bedoeld voor de zuinige of natuurlijk de zakelijke rijders, maar zelfs dan blijft hij een zekere Franse excentriciteit uitstralen.

Specificaties

Motor

1.5-liter viercilinder diesel

Vermogen

130pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

voorwiel

Topsnelheid

204 km/u

Prijs basismodel

€ 29 800.00

0 tot 100 km/u

10.60 sec

Gemiddeld testverbruik

5.30 L/100km

Min. kofferinhoud

412 L

Max. kofferinhoud

1 323 L

CO2-uitstoot

114 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws