
In Europa moet Lynk & Co het doen met slechts één modelletje, maar daar moet binnenkort verandering in komen. Zo gaf CEO Alain Visser in een interview te kennen dat het merk binnenkort een EV op de markt brengt, en dat wordt er eentje die zijn technische basis deelt met de Volvo EX30.
Lynk & Co is in zekere zin de vreemde eend in de autobijt. Terwijl de meeste fabrikanten namelijk inzetten op verkoop, wil Lynk & Co zijn auto's liever aan je leasen via een abonnement. Tussendoor word je ook nog eens uitgenodigd om je exemplaar zoveel mogelijk te delen met anderen door middel van een app. En dat exemplaar is eigenlijk altijd full option, waarbij je enkel kan kiezen tussen blauwe of zwarte lak. Er is echter één nadeel: ze hebben ook maar één auto in Europa — toepasselijk genaamd '01' — maar daar willen ze nu iets aan gaan doen.
Volgend jaar bij de Volvo-dealer
In een interview heeft Lynk & Co's CEO, mede-Belg Alain Visser, namelijk aan ons verklapt dat het merk momenteel volop zijn eerste EV aan het ontwikkelen is. Dat doet het niet alleen voor zijn internationale portfolio — want in China heeft Lynk & Co naast de 01 ook een 02, 03, 05, 06, 08 en 09 in het aanbod — maar eigenlijk in de eerste plaats voor de Europese markt... En de kans is ook groot dat die flink wat gelijkenissen gaat vertonen met een model dat we bij ons al kennen. Visser bevestigde namelijk dat de elektrische Lynk & Co zijn technische basis met de Volvo EX30 zal delen, dus reken op 272 pk aan vermogen en zo'n 340 kilometer rijbereik in een B-segment SUV.

Die verwantschap is natuurlijk geen toeval, want Lynk & Co en Volvo behoren allebei tot moederkloek Geely. Zo is de 01 onderhuids al identiek aan een Volvo XC40 plug-inhybride. Daarnaast gaat je Lynk & Co ook bij Volvo op onderhoud en willen ze hun auto's steeds meer gaan verdelen langs Volvo-dealers, al blijft de nadruk meer liggen op het leasen en delen dan op het kopen. Dat zal dus ook voor het aankomende EX30-broertje zo zijn en op basis van de scherpe prijs die Volvo voor die EV vraagt, zou het wel eens kunnen dat de elektrische Lynk & Co nog wat aantrekkelijker wordt dan een 01 nu is. We leren het vermoedelijk al volgend jaar, want dan moet de EV onthuld worden.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 15 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 19 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden