Hoe wordt de VAA berekend ? (*)
De fiscaliteit voor bedrijfswagens die ook voor privédoeleinden gebruikt mogen worden, werd aangepast en is in voege sinds 1 januari 2012.
Daarnaast is er ook een bijkomende verworpen uitgave in het leven geroepen ten laste van de werkgever. Ze resulteert in een verhoging van de vennootschapsbelasting.
Tot nu toe werd de kilometer kostprijs bepaald op basis van:
- de CO2-uitstoot van het voertuig
- en de afstand woon-werk (5.000 km - 7.500 km)
Vorige formule:
Diesel : VAA per jaar = 0,00237 EUR x CO2 x 5.000/ 7.500 km
Benzine : VAA per jaar = 0,00216 EUR x CO2 x 5.000/ 7.500 km
Elektriciteit : VAA per jaar = 0,10 x 5.000/ 7.500 km
Nieuwe formule sinds 1 januari 2012 :
De nieuwe regeling houdt niet langer rekening met de afstand tussen de woonplaats en de werkplek, maar met de volgende 2 parameters:
- CO2-uitstoot van de wagen
- Cataloguswaarde van de wagen (inclusief BTW en opties en exclusief kortingen)
Nieuwe formule :
Diesel : VAA per jaar = [5,5% + (CO2-95) x 0,1%] x catalogusprijs (incl. btw en opties) x 6/7
Benzine : VAA per jaar = [5,5% + (CO2-115) x 0,1%] x catalogusprijs (incl. btw en opties) x 6/7
Elektriciteit : VAA per jaar = 4% x catalogusprijs (incl. btw en opties) x 6/7
De basis CO2-coëfficiënt bedraagt 5,5% voor een CO2-uitstoot van 95 gr/km voor dieselwagens (115 gr/km voor benzinewagens).
Wanneer de uitstoot hoger ligt dan deze referentie-uitstoot wordt de CO2-coëfficiënt met 0,1% per CO2-gram verhoogd, tot een maximumpercentage van 18%.
Maximum VAA per jaar = 18% x cat.prijs (incl. btw en opties) x 6/7.
Wanneer de uitstoot lager ligt dan de referentie-uitstoot wordt de CO2-coëfficiënt met 0,1% per CO2-gram verminderd, met een minimumpercentage van 4%.
Minimum VAA per jaar = 4% x cat.prijs (incl. btw en opties) x 6/7.
Het VAA mag wel nooit lager liggen dan EUR 1.200 per jaar (waarde voor 2012). Deze waarde, en de referentieuitstoot, zullen jaarlijks herzien worden volgens inflatie en technologische vooruitgang.
Tweedehandsauto’s en ouderdom van het voertuig - Voorstellen tot wetswijziging
Bovendien zal zowel voor nieuwe als tweedehandsauto’s rekening worden gehouden met de ouderdom van het voertuig. Daarom wordt voorgesteld om op de cataloguswaarde een correctiecoëfficiënt toe te passen in functie van de ouderdom van het voertuig. Die correctiecoëfficiënt zou als volgt worden bepaald:
Van 0 tot 12 maanden : 100%
Van 13 tot 24 maanden : 94%
Van 25 tot 36 maanden : 88%
Van 37 tot 48 maanden : 82%
Van 49 tot 60 maanden : 76%
Vanaf 61 maanden : 70%
(*een begonnen maand wordt voor een volle geteld)
Volgens het voorstel tot wetswijziging mogen deze ouderdomspercentages voor de berekening van de bedrijfsvoorheffing pas worden toegepast op de voordelen die vanaf 1 mei 2012 worden toegekend.
De aandacht wordt erop gevestigd dat deze voorstellen tot wetswijziging nog niet definitief zijn en pas van toepassing zijn zodra de wetswijziging van kracht is.
Wat is nu precies het voordeel van alle aard?
Een voordeel van alle aard (VVAA) is een voordeel dat een onderneming toekent aan een personeelslid (b.v. een bedrijfswagen, een bedrijfsgsm, een ter beschikking gesteld onroerend goed, …)
Deze voordelen van alle aard worden beschouwd als een beroepsinkomst. De werknemer die dit voordeel ontvangt, zal dus belasting moeten betalen op het bedrag dat overeenkomt met de waarde van het voordeel van alle aard.
Deze grondige wijziging voor wat de berekening betreft van (de waarde van) dat voordeel voor de bedrijfswagens zorgt voor een verandering in de personenbelasting (bestuurder).
Bovendien werd een bijkomende verworpen uitgave (= niet aftrekbare kost) in het leven geroepen ten laste van de werkgever, wat thuishoort in de vennootschapsbelasting.
Bijkomende verworpen uitgave ten laste van de werkgever
Elk voordeel van alle aard op de wagen zal bovendien aanleiding geven tot een bijkomende verworpen uitgave (“BVU”) ten laste van de werkgever. De achterliggende reden is dat men een deel van de beoogde belastingverhoging voor de bedrijfswagens wil ten laste leggen van de werkgever.
De bijkomende verworpen uitgave dient opgeteld te worden bij de verworpen uitgave die ontstaat uit de bestaande aftrekbeperking van de autokosten (60%-120% aftrekbeperking in functie van de CO2-emissie van het voertuig).
De bijkomende verworpen uitgave bedraagt 17% van het VAA.
Belasting
Indien de werkgever ervoor kiest om het bedrag voor dit privé-gebruik niet door de werknemer te laten betalen, wordt het belast als een voordeel van alle aard.
Het voordeel van alle aard wordt door de fiscus beschouwd als loon en is dus gebonden aan de bedrijfsvoorheffing en aan de inkomstenbelasting.
Het voordeel van alle aard wordt dan bij het brutosalaris geteld. De werkgever moet dit bedrag vermelden op de fiche 281.10. Elke persoonlijke eigen bijdrage van de bestuurder mag op het voordeel van alle aard in mindering gebracht worden.
* Gebaseerd op informatie die beschikbaar was op 1 december 2011 in het kader van het bereikte federale regeringsakkoord en is dus nog niet gebaseerd op definitieve nationale of supranationale wetgeving. De volledigheid en accuraatheid van de gebruikte informatie kan daarom niet gegarandeerd worden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen