Maar liefst 20 procent van de voertuigen die in 2018 naar de Vlaamse autokeuring gingen werden afgekeurd. Verkeerd afgestelde of slecht functionerende lichten blijven de hoofdreden zijn voor een rode kaart.
Vorig jaar werden 1 op de 5 auto's afgekeurd in Vlaamse autokeuringscentra. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) naar buiten bracht. De meest voorkomende reden voor een rode kaart zijn slecht werkende lichten. Maar liefst 7,3 procent van de nagekeken auto's kregen daar een rode kaart voor. Ook banden (profieldiepte, maat,...) zorgen vaak voor een afgekeurd voertuig. 2,6 procent van de aangeboden auto's bij de Vlaamse autokeuring in 2018 reed rond op fout schoeisel. Daarnaast volgen identificatie (1,9%) en remmen (1,4%) als voornaamste reden voor een rode kaart.
Kansspel
Hoewel de autokeuring dé manier is om te verzekeren dat verkeersveiligheid en de milieunormen niet in gedrang komen, wordt er steeds meer gemorreld over de willekeur in keuringcentra. De regels zijn vaak voor interpretatie vatbaar en iedereen kent de verhalen wel van de afgekeurde auto's (vaak door de lichten) die 20 minuten later zonder problemen door dezelfde keuring geraakt. Het maakt in de ogen van de "klant" de keuring wat een kansspel. De vraag is dan ook hoe deze afkeurcijfers er gaan uitzien nu ook de oldtimer verplicht terug naar de keuring moeten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen