Autonieuws: Fun

Jaguar XF versus de rest: Wie is de groenste?

Natuurlijk lopen we allemaal stapel van de [nieuwe Jaguar XF](https://autofans.be/nieuws/officieel/31885-officieel-jaguar-xf-2015) met knetterende V6 vanuit de F-Type in S-trim. Maar in realiteit wordt het succes van wagens uit zijn segment bepaald door de zuinigheid van de diesel. Tijd om de XF diesel uit te spelen tegen zijn concurrenten.

De belangrijkheid van de diesel valt niet te onderschatten in ons leasingland. Zelfs niet in de hogere middenklasse. Dat hebben ze met de nieuwe generatie van de XF maar al te goed begrepen bij Jaguar. Want het Britse merk ontwikkelde - deels voor de kleinere XE - een gloednieuwe viercilinder diesel die zo goed is, dat ze hem doopten tot Ingenium. Een samenraapsel van ingenieus en aluminium.

Goed, tijd om CO2-cijfertjes eens lekker te vergelijken:

Jaguar XF 2.0 D

Image

PK: 163
NM: 380
CO2: 104 g/km
_________

BMW 520d

Image

PK: 190
NM: 390
CO2: 114 g/km (109 met automaat) _________

Audi A6 2.0 TDI Ultra

Image

PK: 136
NM: 350
CO2: 114 g/km (110 met automaat)
_________

Mercedes E 220 BlueEFFICIENCY

Image

PK: 160
NM: 360
CO2: 110 g/km (Automaat stdr.) _________

Volvo S80 D4

Image

PK: 181
NM: 400
CO2: 108 g/km _________

Lexus GS 300h (benzine/ hybride)

Image

PK: 223
NM: 211
CO2: 109 g/km
_________

Skoda Superb Greenline

Image

PK: 120
NM: ? (nog niet vrijgegeven)
CO2: 95 g/km
_________

Mazda Mazd6 SKYACTIV-D

Image

PK: 150
NM: 380
CO2: 104 g/km
_________

Puur op CO2-vlak mag Skoda dan wel de winnaar zijn, de Superb speelt natuurlijk in een andere klasse qua prestige. De XF, die is dan weer iets groener dan de meest geduchte concurrenten (lees: De Duitse Drie). Maar of het genoeg is om kopers af te snoepen, dat moet de toekomst uitwijzen.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen