De belangrijkheid van de diesel valt niet te onderschatten in ons leasingland. Zelfs niet in de hogere middenklasse. Dat hebben ze met de nieuwe generatie van de XF maar al te goed begrepen bij Jaguar. Want het Britse merk ontwikkelde - deels voor de kleinere XE - een gloednieuwe viercilinder diesel die zo goed is, dat ze hem doopten tot Ingenium. Een samenraapsel van ingenieus en aluminium.
Goed, tijd om CO2-cijfertjes eens lekker te vergelijken:
Jaguar XF 2.0 D
PK: 163
NM: 380
CO2: 104 g/km
_________
BMW 520d
PK: 190
NM: 390
CO2: 114 g/km (109 met automaat) _________
Audi A6 2.0 TDI Ultra
PK: 136
NM: 350
CO2: 114 g/km (110 met automaat)
_________
Mercedes E 220 BlueEFFICIENCY
PK: 160
NM: 360
CO2: 110 g/km (Automaat stdr.) _________
Volvo S80 D4
PK: 181
NM: 400
CO2: 108 g/km _________
Lexus GS 300h (benzine/ hybride)
PK: 223
NM: 211
CO2: 109 g/km
_________
Skoda Superb Greenline
PK: 120
NM: ? (nog niet vrijgegeven)
CO2: 95 g/km
_________
Mazda Mazd6 SKYACTIV-D
PK: 150
NM: 380
CO2: 104 g/km
_________
Puur op CO2-vlak mag Skoda dan wel de winnaar zijn, de Superb speelt natuurlijk in een andere klasse qua prestige. De XF, die is dan weer iets groener dan de meest geduchte concurrenten (lees: De Duitse Drie). Maar of het genoeg is om kopers af te snoepen, dat moet de toekomst uitwijzen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen