Autonieuws: Fun

Deze BMW 303 is de grondlegger van de wereldbefaamde BMW-grille

De nodige inkt is al gevloeid over de nieuwe designrichting die BMW ingeslagen is met de 4 Reeks Coupe. Toch zijn die rechtopstaande niertjes geen smet op de designgeschiedenis van het merk. Kijk maar even mee naar de 303, de BMW die het startschot gaf voor de twee niertjes op de snuit bij het merk.

Zeg je BMW, dan denk je er meteen die dubbele grille vooraan bij. BMW noemt het graag de niertjes, grapjassen spreken liever over de neusgaten. Ongeacht welke naam je er op plakt, die dubbele grille vooraan, dat is onmiskenbaar BMW. En dat al zo maar eventjes 87 jaar. Want het was 1933 toen de niertjes voor het eerst verschenen op een productie-BMW.

Bedankt, Fritz!

Tot de komst van die 303 in 1933 schroefde BMW namelijk, net zoals bijna alle andere automerken destijds, een uit de kluiten gewassen radiator op de snuit. Omdat koeling van de motor primeerde op design. Al bracht ingenieur Fritz Fielder daar vanaf de 303 verandering in. De toen 31-jarige man die net van bij Auto Union kwam, kreeg de taak van BMW om de eerste zes-in-lijn te ontwikkelen voor het merk. Jawel, de 303 is er eentje van meerdere primeurs.

Image
BMW Grille design 2020

Daarvoor nam Fritz de viercilinder uit de BMW 3/20 als basis maar legde de cilinders een tikkeltje verder uit elkaar en voegde twee cilinders toe. Met een cilinderinhoud van 1.2-liter kan je moeilijk spreken van een bruut motorblok. Getuige ook het vermogen van - hou je Lederhosen even vast - 30 pk. De kleine familiewagen werd er evenwel de goedkoopste zes-in-lijn door die je destijds nieuw in Duitsland kon kopen. Al werd de 303 over het algemeen niet krachtig genoeg bevonden met zijn topsnelheid van 90 km/u. Jep, zelfs al in de jaren 30 waren de Duitsers verzot op hun topsnelheden.

Jaren 30 Cybertruck

Nu goed, wat heeft die motor met de mythische grille van BMW te maken? Wel, eigenlijk alles. Want ook bij de 303 was de grille niet zozeer een designkenmerk maar wel een effectieve radiator. Om de stroomlijn te verbeteren - en wat meer plaats te creëren voor de langere motor - besloot Fritz niet één grote vlakke radiator te installeren maar wel een exemplaar die onder een hoek stond. Qua autodesign is dit het jaren 30 equivalent van de Tesla Cybertruck.

Image
BMW Grille design 2020

Het was een designkenmerk zo uniek, dat BMW prompt besloot dit met beide handen vast te houden. 78 jaar na datum zelfs meer dan ooit. Want de nieuwe generatie 4 Coupe is een ongelooflijke knipoog naar die trendsetter voor het merk. Dat de 303 een ondergemotoriseerde, ondersturende en trage Duitser was die na één jaar al werd vervanger door de krachtigere 315, dat vergeten we dan best maar even.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen