Autonieuws: Officieel

Officieel: Skoda Superb (2015)

Na eindeloos geplaag met foto's en video's heeft Skoda officieel haar derde generatie Superb voorgesteld. Die draagt nog steeds ruimte hoog in het vaandel, maar moet tegenwoordig ook met zijn design kopers kunnen overtuigen.

Laten we dan ook maar meteen met het design beginnen. Dat is nog onmiskenbaar Superb, maar gebruikt de Vision C concept als leermeester. Wat dat in de realiteit betekent? Het bolle is er wat vanaf. Zo beschikt de nieuwe Superb vooraan over scherpe lijnen. Van diep uitgesneden koplampen tot de lijn van de motorkap die voortaan vanuit die lichten naar achteren snijdt. Het zorgt er alvast voor dat de voorkant een stuk minder hoog oogt.

Verplaatsen we onze blik naar de zijkant, dan is het nog steeds die lijn vanuit de koplampen - door Skoda de Tornadolijn gedoopt - richting de achtersteven de aandachttrekkers. Volgens de designers zorgt het ervoor dat de wielkasten een stuk breder lijken dan ze eigenlijk echt zijn. Eerlijk is eerlijk, we kunnen ze geen ongelijk geven. De C-stijl, die loopt voortaan dan weer schuiner naar achter, waardoor Tsjechen meteen ook hun nieuwe raamknik - die we op de Octavia al zagen - kunnen verwerken in de Superb.

Image
skoda-superb-2015

Die scherpe C-stijl mag het visuele aspect dan wel ten goede komen, het heeft een verregaand gevolg voor de achterkant. De dubbel openende achterklep is namelijk niet meer. Mooi, is blijkbaar nog steeds niet altijd praktisch. Nu we toch over het achterste bezig zijn, dat pakt voortaan uit met scherpere lichten en een dieper geaccentueerde knik onderaan de bumper. Nog steeds niet voldaan op het vlak van scherpere elementen? Kijk dan maar eens naar de zijspiegels.

Riant plaatsnemen

Hoewel je nog over de houdbaarheid van het uiterlijk van de vorige generatie kan discussiëren, dan was het interieur echt we op. De derde generatie Superb heeft voortaan een bredere middenconsole om het grotere - optionele - navigatiesysteem te counteren. Een unit die ze uit de nieuwe Volkswagen Passat hebben geleend. Toen ze daar toch waren besloten ze meteen ook om de knopjes van de airco over te nemen. Want die zijn - bijna - één op één hetzelfde.

Image
Skoda Superb 2015 interior

Praat je over de Superb, dan moet je het hebben over ruimte. En dat weten ze bij Skoda maar al te goed. Want ze gaan zeer specifiek met de informatie. Zo heb je als chauffeur maar liefst 39 mm meer elleboogruimte en de hoofdruimte steekt op 980 mm. Achterin steeg de beenruimte naar 157 mm, wat op z'n minst riant is. Ook de elleboogruimte achteraan hebben ze meegedeeld, 69 mm om exact te zijn.

Iets meer voor de hand liggende cijfers? Jazeker, de kofferruimte stijgt deze generatie met 30 liter naar 625 liter. Ter vergelijking, dat is maar liefst 100 liter meer dan in Superb's grote broer, de Audi A6 Berline.

Technologie

Zit je in het VAG-concern, dan kan je beroep doen op een hoog technologie. Dat is voor deze Superb niet anders Zo staat hij op het MQB-platform (geen verrassing) en kan je optioneel opteren voor het adaptive Dynamic Chassis Control. Binnenin krijgt het top infotainmentsysteem (Columbus) voortaan een 4G-internetverbinding.

Image
skoda-superb-2015

Motoren

Onder de kap geen verrassingen bij de grote Skoda. Maar er is wel een hoop keuze voorhanden. Beginnen doen we met de GreenLine (waarschijnlijk een 1.6-liter diesel) die een normverbruik optekent van 3,7 l/100km en een uitstoot van 95 g CO2 per km. Dit komt mede omdat de wagen 75 kilometer lichter is en de aerodynamica geoptimaliseerd werd.

Benzinerijders hebben dan weer de keuze uit 5 benzinemotoren. Die gaan van 125 pk tot 280 pk. Specifieke motoren spreekt Skoda nog niet van. Dat is ook voor de dieselvarianten. Er zijn er drie en die gaan van 120 pk tot 190 pk. Alle motoren kommen met een DSG-automaat en vier van de motoren worden beschikbaar met vierwielaandrijving.

Image

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen