De nieuwe Optima is 2,5 centimeter langer geworden, waarvan 1 cm naar de wielbasis gaat. Al bij al geen grote groeispurt, maar de Optima was al geen kleintje. Binnenin krijgen we een clean dashboard waarbij Kia gebruik maakte van soft touch materiaal, de middenconsole werd ook iets breder.
Kia is karig met details over de nieuwe Optima maar heeft het toch graag over de snufjes. Zo is er Curfew Alert (een alarm gaat af wanneer auto en bestuurder nog niet terug zijn op een aangegeven tijdstip, handig voor als je kinderen de auto even lenen), Speed Alert en Driving Score.
Ook krijgt de wagen een 360 graden camera, Rear Cross Traffic Alert, Autonomous Emergency Braking, Blind Spot Detection en Advanced Smart Cruise Control. High Beam Assist, Bi-Function HID koplampen,... allemaal termen die zichzelf mogen gaan bewijzen wanneer de wagen bij ons op de markt is, die datum is vooralsnog niet bekend.
In de Amerikaanse versie krijgt de Optima een 1.6 viercilinder met 180 pk of een 2.0 turbo met 250 pk en een oudere atmosferische 2.4 met 188 pk. De eerste krijgt een zeventraps automaat met dubbele koppeling, de andere twee een zestrapsautomaat. Bij ons verwachten we daar ook nog de bijna onmisbare diesel en een hybride variant bij. Ook een breakversie staat nog op het programma.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen