Amper een jaar na zijn lancering in Europa lanceert Ford een facelift van de Ecosport. Die moet het niveau van de compacte SUV naar Europese normen tillen. Het reservewiel achterop, dat hoort daar blijkbaar niet bij.
Vanaf de Ecosport nog maar een velg op Europese bodem zette sprak Ford al van een facelift om het niveau van de wagen naar een hoger niveau te brengen. Want de verkoopstopper in Brazilië en India is op afwerkingsvlak nu eenmaal geen hoogvlieger naar onze - ietwat verwende - normen. Daar moet nu verandering in komen.
Bump in kwaliteit
Visueel zal je het er alvast niet aan merken, want uiterlijk herken je hem nog steeds aan zijn geinige styling. Wel verdwijnt het reservewiel op de koffer. Die maakt plaats voor een in het oog springende EcoSport-badge en een deels openende kofferklep. Geen vrees echter, het reservewiel kan nog steeds besteld worden.
Binnenin zijn de aanpassingen al ingrijpender. Daar werd de dashboardvormgeving - en meteen ook het stuur - van de Focus overgenomen. Daarnaast wordt het plastiek opgewaardeerd en kan je voortaan beroep doen op - optionele - halflederen zitmeubilair. Dikkere geluidsdempende materialen moeten er dan weer voor zorgen dat er minder lawaai en trilling het interieur binnenkomt. Tenslotte plaatste Ford de handrem op een handigere locatie en krijg je de optie om de EcoSport uit te rusten met een navigatiesysteem en een parkeercamera.
Met dank aan Lommel
Omdat ze bij Ford graag uit pakken met hun stuurgedrag en omdat de EcoSport niet echt uitblonk op dat punt werd 'ie richting Lommel gestuurd. Daar werd hij over de testtrack gestuurd en verfijnd door de ingenieurs. Die plaatsten de compacte SUV 10 mm dichter bij aarde en verfijnden de veren en schokdempers. Een stijvere torsiebalk moet rolbewegingen dan weer counteren. Dat alles moet voelbaar zijn via een beter afgestelde stuurbekrachtiging.
Onder de kap is het voortaan allemaal EURO 6-waardig. Zo krijgt de 1.5-liter TDCi diesel een vermogensboost tot 95 pk (+5 pk) gekoppeld aan een normverbruik van 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 115 g/km. De 1-liter Ecoboost benzine blijft ook in de rangen staan met 125 pk (5,4 l/100km, 125 g/km), net zoals de 1.5 liter benzine.
Of dat genoeg is om de EcoSport met een vanafprijs van 17.150 euro te rechtvaardigen, daar moeten we hem eens voor hertesten. Het ziet er alvast naar uit dat Ford geen half werk heeft gedaan voor de Europese markt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen