Autonieuws: Officieel

Officieel: Lexus IS 300h onder het mes (2017)

Vier jaar op onze markt waardoor Lexus het nodig acht haar kleinste sedan een opfriskuur te geven. Kwestie van mooi in tred te lopen met de [gloednieuwe LS](https://autofans.be/nieuws/officieel/36704-officieel-lexus-ls-japanse-luxelimousine-2017) en de vorig jaar al [opgefriste GS](https://autofans.be/rijtesten/sedan/35207-rijtest-lexus-gs-300h-facelift-2016). Zowel visueel als op technologisch vlak.

Het buitenbeentje in het D-segment, de Lexus IS. Niet enkel door zijn polariserende looks maar ook door zijn alternatieve aandrijving. De facelift bouwt vooral verder op de al bestaande lijnen en jawel, daar hoort wederom een gegroeide spindle grille bij. Niet gegroeid - want geef toe, veel plaats was er niet meer -, wel een knik die voortaan iets hoger huist. Omgeven door Led-koplampen die wat verder doorlopen richting grille.

Image
2017-lexus-is-300h

Subtiel nieuw bumperwerk voor en achter maken het plaatje af. Net zoals opgefriste velgdesigns en twee nieuwe lakkleuren; Deep Blue en Graphite Black. Binnenin pocht Lexus met een onberispelijk detailniveau, met nieuwe luxematerialen en intuïtievere bedieningselementen. Getuige daarvan zijn het 10,3-duims infotainmentscherm, bredere middenconsole en een houtafwerking met lasergravure. Ga je helemaal loos, dan installeert Lexus nog een Mark Levinson-audio-installatie met 15 luidsprekers.

Betere rijdynamiek

Verder laten ze bij Lexus weet hard gesleuteld te hebben aan de rijdynamiek. Zo zorgt het herwerkt bumpergerief voor een betere stroomlijn op hoge snelheden. Daarnaast werden componenten van de ophanging vervangen door lichtere aluminium exemplaren of compleet herwerkte stukken (denk stabilisatorstangen). Meng dat samen met een opnieuw afgestelde stuurinrichting en het VDIM-systeem (Vehicle Dynamics Integrated Management) dat continu kleine correcties uitvoert tijdens het rijden en je krijgt volgens de Japanners de meest fijn sturende IS ooit.

Image
2017-lexus-is-300h

Stuurgedrag dat je evenwel moet koppelen aan een hybride-opstelling. Nu, ecologisch gezien geen straf natuurlijk. Want de 2.5-liter viercilinder benzine met elektrohulp is goed voor een normverbruik van 4,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 97 g/km. Het systeemvermogen van 223 pk zorgt voor een sprint naar de honderd van 8,3 seconden.

LEXUS SAFETY SYSTEM+

De facelift luidt ook de komst van een nieuw veiligheidssysteem. Daarin zitten zaken vervat zoals adaptieve cruisecontrol, noodrem, een dodehoekmonitor, detectie van dwarsverkeer bij achteruitrijden. Led-koplampen, standaard 8 airbags en een actieve motorkap voor voetgangers zorgen tenslotte dat de Japanner op veiligheidsvlak kan schermen met de Duitse garde.

Vanaf vandaag al bij je Lexus-dealer te bestellen, de opgepoetste IS 300h.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen