Mercedes voegt een nieuwe motorisatie toe aan het gamma van de E-Klasse Coupé en Cabrio. En hoewel die de naam E 350 meekrijgt, is er weinig aan die naam die verraadt waarmee je onderweg bent.
Het gaat namelijk om een nieuw ontwikkelde viercilinder motor met twee liter cilinderinhoud. Maar daar stopt het niet bij, want de benzinemotor wordt bijgestaan door een 48V elektromotor. Een hybride dan? Niet echt, want daarvoor hebben ze bij Mercedes de E 350e al. De 48V elektromotor gaat enkel de motor bijstaan wanneer net dat iétsje exta vermogen wordt gevraagd.
spraakverwarring mogelijk
De specificaties van de E 350 verschillen dan ook duidelijk van die E 350e. De eerste krijgt 299 pk en 400 Nm koppel, de laatste doet het nog altijd met 211 + 88 pk. Ook de E 400 heeft nog bestaansreden, want de V6 benzinemotor heeft 333 pk in het vooronder.
Waarom die E 350 met 48V elektromotor dan wel een plaatsje krijgt? De efficiëntie wordt verhoogd. De elektromotor kan 10 kW vermogen en tot 150 Nm aan koppel extra leveren, waardoor je minder moeite hebt om van je plek te komen. Nuja, moeite is een groot woord, want de E 350 haalt de 100 km/u in slechts 5,9 seconden (6,1 voor de Cabrio). Ook het verbruik gaat volgens Mercedes naar beneden dankzij die elektromotor. Voor de E 350 geven ze een gemiddeld verbruik van 6,7 l/100 km op. Dat is ongeveer evenveel als ze voor de E 200 Coupé opgeven. Een E 400 Coupé rijdt dan weer een dikke 8 l bij elkaar per 100 km.
Behalve de E 350 heeft Mercedes vanaf nu ook een 4Matic versie voor de E 200 en de E 220d in het gamma zitten. Alledrie de motoren zijn beschikbaar op zowel de Coupé als de Cabrio.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen