De gehele Duitse linie broedt op een elektrische SUV maar de Britten zijn ze net iets te snel af met deze I-Pace. Een volledig elektrisch model van Jaguar dat 90 kWh aan batterijen herbergt en daardoor volgens de cyclus 480 kilometer ver moet geraken.
Wees er maar zeker van, de komende twee jaar is de aanval op Tesla stevig ingezet. Want elk 'premiummerk' zal in die tijd uitkomen met een wagen die los in het vaarwater zoemt van de Model S en co. Bij Jaguar doen ze het met de I-Pace, met een een SUV. Want moderne klanten zijn nu eenmaal verlekkerd op hoogpotig gerief. Het design is alvast apart - laten we het daar op houden - en oogt minder in balans dan bij pakweg de F-Pace.
Alles heeft er natuurlijk mee te maken dat we het nog niet gewoon zijn dat een cabine zo ver naar voren kan in een elektrische wagen. Dit omdat er geen grote verbrandingsmotor voorin moet.
Tesla-iaans
Waar de motor dan wel steekt? Wel, eigenlijk is dat de verkeerde vraag, want de I-Pace herbergt twee motoren. Eén tussen elke as. Die wekken tezamen net geen 400 pk en 700 Nm op en zorgen er uiteraard voor dat de I-Pace over vierwielaandrijving beschikt. Energie mogen de motoren tappen uit een lithium-ionbatterij van 90 kWh die de uit aluminium opgetrokken SUV in staat moet stellen om 480 kilometer ver te laten rijden (volgens de WLTP-cyclus). Niet dat het uitmaakt maar goed; een sprint naar de honderd werkt deze I-Pace af in 4,8 seconden.
Interessanter is dat Jaguar goed gekeken heeft naar die Amerikaanse producent van Elektrische wagens. Zo zal de I-Pace draadloos updates krijgen zodat klanten steeds de laatste software aan boord hebben en kan aan een snellader 80 procent van de batterij binnen de 45 minuten worden opgeladen. Verder is Jaguar zo zeker van haar stuk dat het 8 jaar garantie geeft op haar batterijen en spreekt van een onderhoudsinterval van 33.000 kilometer of om de twee jaar.
Duurzaam wol
Even terug naar de naar voren geplaatste cabine? Die herbergt als eerste van de Jaguar-familie het nieuw ontwikkelde InControl Touch Pro Duo infotainment systeem. Een mond vol dat we eerder al tegenkwamen in de Range Rover Velar. De binnenruimte is volgens Jaguar dan weer riant terwijl eco-ridders aan hun trekken kunnen komen met een interieur opgetrokken uit textiel van Kvadrat dat duurzaam wol combineert met gerecycleerde suède. Welkom in de wereld van de ecobewustheid.
Ben je eenmaal in je Kvadrat-stofje genesteld, dan kan je profiteren van de standaard luchtophanging, 50:50 gewichtsverdeling met laag zwaartepunt en de optionele Adaptive Dynamics. Volgens Jaguar moet hij daardoor rijden zoals een échte Jag, minus het geluid. Ben je verkocht? Dan zullen ze je graag bij de Jaguar-dealer zien komen. Want vanaf vandaag al kan je de I-Pace bestellen. Met een vanafprijs van 78.990 euro.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen