Een autosalon in China zonder de lancering van een verlengde Duitser? Dat bestaat niet meer. Audi nam haar Q5 en voegde net geen negen centimeter toe tussen de wielen, waardoor achterste passagiers over 'vorstelijk' veel ruimte beschikken.
Verschuif ook nog eens de achterbank en de Q5L doet het met 11 centimeter meer beenruimte voor de inzittenden achterin. Dat klinkt misschien niet veel maar is vaak het verschil tussen vliegen in Economy of Business. Zoals je al kan raden heeft Audi geen plannen om de Q5L te lanceren in Europa. Zoals dat ook niet het geval is voor de A4L en de A6L. Streekproducten voor China zeg maar.
De Q5L zal niet van de band rollen in Mexico (waar de Europese Q5 in elkaar wordt geschroefd) wel in de Changchun-fabriek in het noorden van China die gebruikt wordt door de FAW-VW joint venture van de Volkswagen-groep.
Motorisch krijgen de Chinezen de keuze uit de 2-liter TSFI met twee vermogens; 190 en 252 pk. Vierwielaandrijving is standaard, net zoals de 7-trapsautomaat. Droevig dat je geen Q5 met royale beenruimte kan bestellen in Europa? Geen nood, want wij hebben natuurlijk nog de A8L, heus geen kneus.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen