Al sinds 1975 schroeft BMW de 3 Reeks in elkaar. Een auto die sindsdien al 5 evoluties kreeg op het originele receptuur. Vandaag belandden we aan bij de nieuwste generatie. De "G20" voor de connaisseurs, de "nieuwe leasingtopper" voor de grote massa. Toch belichaamt de nieuwe 3 nog steeds rijplezier in zijn puurste vorm, aldus BMW.
Nummertje 7 van de in ons land ontiegelijk populaire 3 Reeks biedt zich aan. Een auto die net zoals zijn voorganger vooral op de leasingmarkt brokken moet gaan maken. Al heeft BMW het liever over de belichaming van puur rijplezier in het premium D-segment. Waardoor ze zeker van hun stuk zijn; deze 3 zal beter rijden dan concurrenten Audi A4 en Mercedes C-Klasse.
Gesmolten grille
De spits afbijten doet de 3 Reeks Berline alvast. Op termijn komt daar nog de Touring (stationwagen) bij en de 4 Reeks afgeleiden bestaande uit een Coupe, een Gran Coupe en een Cabrio. Om maar te zeggen dat BMW tegenwoordig serieus vertegenwoordig is in het D-segment (en dan vergeten we nog even de eveneens pas vernieuwd X3 en X4).
Over het uiterlijk gaan we niet al te veel woorden vuil maken, daarvoor hebben we jullie in de comments. BMW spreekt over een naar elkaar toegegroeide grille, sterk gestileerde koplampen die standaard teren op LED-technologie en stijlvol verduisterde LED-achterlichten. Vergeet echter niet dat de 3 Reek die je hier te zien krijgt beschikt over een M-Sport-pakket. Waardoor de reguliere versie een streepje braver zal zijn in desgewenst Advantage, Sport Line of Luxury Line uitvoering.
Zoals een 7 Reeks
Achter het nieuwe design zitten trouwens pientere technologieën. Zoals de actieve aerodynamica (lees: grille die kan sluiten), luchtgordijnen en een zo goed als vlakke onderzijde. Daarnaast staat deze Drie op het nieuwe CLAR-platform van het merk. Waardoor deze drie vertrekt van dezelfde basis als pakweg de 7 Reeks, 5 Reeks, Z4 en 8 Reeks. Daarnaast interessant is het feit dat BMW werk heeft gemaakt van hydraulische stootkussens aan de dempers. Die moeten er voor zorgen dat een sportievere ophanging toch nog comfortabel voor de dag komt bij plotse inslagen (lees: door een stevige put rijden).
Verder zijn de ingenieurs fier dat deze zevende generatie 3 Reeks uit mag pakken met een lager gewicht, lager zwaartepunt, 50:50 gewichtsverdeling én een spoor dat toe nam met 30 millimeter. Samen met een stijvere koets moet de 3 Reeks daardoor dus prat kunnen gaan op de wetenschap dat de sportiefste knaap van het segment is. Extra in de verf te zetten door het M sportonderstel met verlaagde ophanging, adaptief M chassis, variabele sportsturing, M sportremsysteem, elektronisch aangestuurd M Sport differentieel met volledig variabele sperwerking en 19-duims velgen met potente Michelin Pilot Sport 4S'en er op.
Evolutioné
Binnenin spreekt BMW vooral van een verfijnde ambiance die meer op de bestuurder is gericht. Duitse marketingtaal om te zeggen; Nee, we zijn niet helemaal van nul begonnen. Waardoor het interieur in deze 3 Reeks een subtiele evolutie is op dat van de nieuwe 5 Reeks dat op zijn beurt een evolutie was van de 7 Reeks dat op zijn beurt het interieur van de vorige 3 als basis nam dat... enfin je snapt het wel. Als BMW-rijder heb je dit al gezien, meermaals.
Ook geen straf natuurlijk, want de gebruikte materialen zien er om duimen en vingers af te likken en er zit genoeg hoogwaardig gerief achter om de lijnen te verantwoorden. Zoals de verbeterde stoelen vooraan, een met schuim opgevulde A-stijl en dikkere voorruit om de akoestiek te verbeteren. Standaard krijg je een 2,7-duims en 5,7-duims scherm op het dashboard, optioneel groeit dit tot de Live Cockpit Professional met een 12,3-duims grote instrumentencluster en 10,25-duims infotainmentsysteem. Twee maal raden welke set-up je op de bijgeleverde plaatjes ziet...
Diesel aanwezig
Vanaf de lancering biedt BMW haar 3 Reeks aan met drie verschillende motoren in een rits aan uitvoeringen. Zo is er een 2-liter viercilinder turbobenzine met 184 pk (300 Nm) of 258 pk (400 Nm). In BMW-jargon beter gekend als de 320i en 330i. Die laatste heeft amper 5,8 seconden nodig om de honderd aan te tikken, de 20i stoot tegenwoordig 129 g/km CO2 uit. Het verbruik ligt bij beiden rond de 6 liter per honderd kilometer.
Aan de dieselkant is de keuze groter. Helemaal bovenaan staat de 330d die in tegenstelling tot de 330i wel nog beroep mag doen op een zes-in-lijn. 265 pk en 580 romige Newtonmeters aan koppel sturen de dieselstoof daarmee in 5,5 seconden naar de honderd. Het normverbruik ligt op 4,8 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 128 g/km. Trapje lager op de ladder staat de viercilinder diesel van het merk. Beschikbaar als 20d en 18d. Die eerste beschikt over 190 pk (400 Nm), de laatste over 150 paarden (320 Nm). Spec je de 18d met automaat, dan daalt het normverbruik naar 4,1 l/100 km en de CO2-uitstoot naar 108 g/km. Leasingnummertjes dus.
M340i op komst
Al blijft het natuurlijk niet bij deze uitvoeringen. Op termijn kunnen we ook nog een 40i, M340i en - uiteraard - een M3 verwachten. Of de driecilinder nog terugkomt als 316i is met de nieuwe rekenmethode voor de uitstoot nog maar de vraag. Want driecilinders komen vaak slechter uit die WLTP-tests dan grotere viercilinder-broers. Daar tegenover staat wel dat we de M340i in de loop van 2019 mogen verwachten, net zoals een plug-inversie van de 3 Reeks.
De lanceringsmodellen, die zullen vanaf maart aan de uitrol beginnen. Volgend jaar een nieuwe leasingwagen nodig?
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen