Kia stelt de derde generatie van de Soul voor op de L.A. Motorshow. Die mag weer wat meer opvallen in het straatbeeld.
De Kia Soul is een opvallende verschijning, al sinds zijn lancering. We merkten dat destijds zelf toen voorbijgangers meer foto's maakten van onze testwagen dan van de sjiekere wagens rondom ons. De tweede generatie borduurde verder op het bestaande concept van half monovolume - half container. En ook voor de derde generatie wordt daar niet van afgestapt, al mag het allemaal wat pittiger volgens Kia.
De nieuwe Soul-kubus groeit 5,6 centimeter in de lengte tot 4,2 meter. Daarbij groeit de wielbasis met 3 centimeter. Hoogte en breedte veranderen dan weer niet. Kia goochelt ook met de bagageruimte en tovert 674 liter in de kofferklep, dat is 142 liter meer dan voordien.
L-vorm
Aan de buitenzijde veranderde er heel wat. De achterlichten plooien zich nu onder de achterruit, terwijl de vorm ervan wel overwegend verticaal blijft. Vooraan worden de brede kijkers een stuk scherper van aanzicht en herbergen ze de LED-verlichting, met daaronder een extra verdieping voor de gewone verlichting.
De vorige generatie Kia Soul was er ook als Soul EV. De elektrische versie deed het goed in de wereld en daarom duwt Kia ook bij deze generatie een EV in het aanbod. 64 kWh groot is de accu, de vorige was maar 27 kWh. 204 pk en 395 Nm zijn diens deel, net als bij de Kia e-Niro trouwens. Kia geeft nog mee dat de Soul daarmee 485 kilometer ver komt in de WLTP-cyclus.
GT-Line
Kia lanceert op de Amerikaanse markt ook de Soul GT-Line en Soul X-Line. De eerste is er als 2.0 met 150 pk en turbogeblazen 1.6 T-GDi met 204 pk.Die laatste krijgt trouwens twee opvallende uitlaateindes, aangepaste remmen en een sportophanging. De X-Line is er alleen met 2.0.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen