Met een via de nieuwe WLTP-cyclus naar voor geschoven range van 485 kilometer bleek de Kia e-Niro bijzonder zuinig om te gaan met zijn batterij van 64 kWh. Té zuinig. Want uit nieuwe tests blijkt de opgegeven range foutief te zijn. Een foutje in de WLTP-cyclus, amper twee maanden na de introductie er van. Ouch.
Zet die caps lock alvast maar terug af; nee, Kia is niet betrapt op vals spelen in de nieuwe cyclus. Meer nog, het is Kia zelf die de fout aan het licht brengt. Hoogstwaarschijnlijk omdat ze zelf een beetje achterover vielen van de range van hun e-Niro. Die behaalde in de nieuwe WLTP-cyclus namelijk een range van 485 kilometer met de zwaarste 64 kWh-batterij. Waardoor hij zelfs broertje Hyundai Kona EV voorbij weet te steken (482 km).
Ietwat voorbarig blijkt dat cijfer nu, want tijdens het testen van andere modellen door Kia kwam er een fout aan het licht. De test deed te lang over de stadscyclus. Gunstig natuurlijk, voor elektrische auto's. Kia zet nu de fout echter recht en komt met het nieuwe theoretische cijfer naar buiten voor de e-Niro. 200 km? 300 km? Nee hoor, nog steeds een behoorlijke 455 kilometer.
De versie met de kleinere 39,2 kWh-accu ziet haar range dan weer teruggeschroefd worden van 312 kilometer naar 289 kilometer. Kortom; een scheet in een fles dus, want deze compacte crossover doet prijs/range nog steeds zowat alle andere EV's in het stof bijten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen