BMW is - eindelijk - klaar met het M-derivaat van de nieuwe 8 Reeks. Die komt er meteen in coupé- en cabriovorm en valt meteen ook te bestellen in Competition-trim. Die laatste schopt het tot 625 pk en heeft amper 3,2 tellen nodig om de 100 aan te tikken.
Hoewel de 8 Reeks nog vers in de lak steekt plaagt BMW al sinds 2017 (!) met de M8. Vandaag komt het wachten eindelijk ten einde, want de M8 ontdoet zich van alle afplaktape. Meteen in vier verschillende smaken.
Machtig
Het is te zeggen, de M8 debuteert meteen als Coupé en Cabrio (smaak 1 en 2) en beide rakkers kan je vanaf de start ook bestellen in Competition-trim (3 en 4). Die Competitietrim voegt 25 pk toe aan de al machtige 600 stuks van de standaard M8. 750 Nm koppel, dat krijg je op beide uitvoeringen. Kracht die getapt wordt uit de gekende 4.4-liter V8 van de M-jongens. Een blok dat met plezier toeren wil maken en meer wel dan niet onderdelen vanuit de racerij leent.
De cijfers spreken dan ook voor zich; de snelste variant - de M8 Competition Coupé - heeft amper 3,2 tellen nodig om de honderd aan te tikken. De "traagste der M8's", de M8 Cabrio is marginaal trager met 3,4 seconden. Dit komt vooral omdat je ongeacht de uitvoering steeds beroep zal doen op een feilloze xDrive-vierwielaandrijving en 8-trapsautomaat van ZF. Een set-up die zelfs een vrachtwagen snel naar de honderd laat sprinten.
Met een druk op de knop
Al houden daar de vergelijkingen met een vrachtwagen natuurlijk op. Of we zouden even baldadig kunnen zijn en meegeven dat de M8 ongeacht de uitvoering zowat 2 ton in de weegschaal legt. Toch gaat BMW er prat op dat dit een dynamische coupé dan wel cabrio moet zijn. Met dank aan het laag zwaartepunt, de stijve carrosseriestructuur, grote spoorbreedte en pientere aerodynamica.
En is de hardware je nog niet gek genoeg, dan biedt BMW een rits dynamische softwaremogelijkheden aan. De feeling van je rem aanpassen met een knop? Het kan voortaan. Waardoor je kan switchen tussen een comfortabele rem en een sportieve rem... wat dat ook moge zijn. Elektronisch aangestuurde dempers, M Servotronic Steering en Dynamische Stabiliteitsontrole doen natuurlijk ook hun werk op de M8. Enkel de achterwielen aanspreken? Wederom, met een druk op de knop is het mogelijk.
Lekkere velgen
Visueel is de M8 natuurlijk geen verrassing. Stoere voorbumper, vier einddempers achteraan en de nodige (optionele) koolstofvezel accenten, je kent het ondertussen wel. Wij zijn alvast fan van de velgen. Zowel de exclusieve exemplaren die ze hier tonen op de Coupé als op de reguliere versies die ze showen op de cabrio.
Binnenin vallen dan weer specifieke stoelen te rapen met "M8"-insigne en een unieke versnellingspook. Voorts elementen die we ook op de reguliere 8 Reeks te zien krijgen (VIDEO). Tenslotte laat BMW nog weten dat je vanaf september aan het toeren mag met de M8. Kwestie van tijdens de kerstfeestjes indruk te kunnen maken op je welgestelde vrienden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen