Autonieuws: Officieel

België kent nieuw Chinees automerk: Maxus (2019)

België is een nieuw merk rijker! Dat merk, Maxus, heeft Chinese origine en specialiseert zich in elektrische bestelwagens. Vanaf vandaag kan je de EV80 bestellen met een range van 192 km, volgend jaar komt daar de compacte EV30 bij met een range van 300 km.

Het Chinese Maxus hoopt samen met Alcomotive Group een gat in de markt te vinden in Europa. Want steeds meer bedrijven kijken met interesse naar elektrische bestelwagens maar de prijs weerhoudt die bedrijven vaak om de knoop door te hakken. Laat daar net Maxus terug de bijl boven halen, want de EV80 belooft zo'n 15 procent goedkoper te zijn dan pakweg een Volkswagen e-Crafter en daarnaast beschikt hij over net wat meer range dan die Duits.

30, 80, 90

Aan de basis van de EV80 ligt een 134 pk sterke (310 Nm) elektromotor die zijn kracht mag tappen uit een accupakket van 56 kWh. De topsnelheid is beperkt tot 100 km/u, terwijl de opgegeven range maximaal 192 km bedraagt. Een busje voor urban omgevingen dus. Standaard met lange wielbasis en desgewenst uit te voeren met een medium of hoog dak of een chassis-cabine-combinatie. Nu goed, wat moet dat kosten, zo'n Chinees busje? 54.990 euro, exclusief BTW. Alsjeblieft. Anderzijds, een VW e-Crafter start inderdaad pas aan 69.500 euro. Daarenboven biedt Maxus in België 5 jaar garantie en 5 jaar pechverhelping aan. Kwestie van bedrijven helemaal die knoop door te laten hakken.

Image
Maxus bestelwagen EV30 Belgie

Vanaf maart 2020 is er bij de Belgische dealers ook plaats voor de compactere EV30. Die beschikt over een accupakket van 35 of 52,5 kWh en weet via de elektromotor van 114 pk (255 Nm) een bereik van 300 km bij elkaar te sprokkelen met de strafste batterij. Tegen de zomer van 2020 komt er dan nog de EV90 die in het zogenaamde L2H3 en L3H3-segment past. Met een laadvolume tot 11 m3 is dat de big daddy van de familie. Nog steeds elektrisch, met een elektromotor van 200 pk (310 Nm) en een accu van maximaal 73 kWh. Daarmee zou deze EV90 zo'n 260 km ver moeten geraken.

Typisch Alcomotive

Heb je de nodige vraagtekens bij de haalbaarheid van dit verhaal? We geven je geen ongelijk, want hoewel verschillende Chinese constructeurs het al probeerden brak er tot nog toe geen enkele door in Europa. Het grote verschil hier is dat Maxus het niet op eigen houtje doet maar de handen in elkaar slaat met Alcomotive Group. Dat Belgische bedrijf wist zo eerder ook al Hyundai, Isuzu en SsangYong succesvol te lanceren in 8 Europese landen (waaronder België, Luxemburg en Zwitserland). Daarnaast verdeelt het nog een rits andere merken. Suzuki, Peugeot Scooters, Benelli, SYM, Derbi en Askoll? Allemaal onder de vleugels van Alcomotive in onze contreien.

Image
maxus bestelwagen belgie ev80

We nemen dus aan dat Alcomotive gebruik gaat maken van haar al gekende netwerk van dealers om Maxus te gaan verdelen. De 5 jaar garantie en pechverhelping, dat is ook een typisch Alcomotive-trucje (Hyundai's, iemand?). Hoe dan ook, met Maxus kan je vanaf vandaag officieel een Chinees voertuig in België kopen. Ook al gaat het eigenlijk over bestelbusjes.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen