Autonieuws: Officieel

Mercedes wil meer onlineverkoop, minder keuze

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes en smart, mikt dat het tegen 2025 maar liefst 25% van haar auto's online zal verkopen. Voor 23:59 besteld, morgen in huis? Het zou zo maar eens kunnen. Al heeft dat wel zijn impact op personalisatie.

Keuze, een grondbeginsel van het kapitalisme. Té veel keuze immobiliseert klanten echter. Want weken, soms wel maanden, wordt er nagedacht over welke kleur een wielbout nu juist moet hebben. Daimler wil klanten een minder complex aankoopproces bieden en dat koppelen aan online verkoop.

Simpel gezegd: Mercedes en smart willen online auto's gaan verkopen met beperkte personalisatiemogelijkheden. Het voordeel daarvan is dat auto's een stuk sneller kunnen geleverd worden. De reden daarachter is simpel, want Daimler kan gewoonweg een voorraad van pakweg 300 modellen in het zwart aanleggen met specifiek gekozen opties. Het is een verkoopmethode die Japanse automerken in Europa al jaren toepassen. Met dat verschil dat Mercedes dit nu wel gaan koppelen aan een onlineverkoop.

De onlineverkoop maakt deel uit van een nieuwe digitale unit bij Daimler. Een afdeling waar het bedrijf maar liefst 100 mensen zal tewerkstellen en dat verantwoordelijk is voor het uitwerken van innovatieve digitale ideeën. Daimler heeft hoge verwachtingen van deze afdeling. Te meer omdat het geloofd dat tegen 2025 maar liefst 25% van de autoverkoop digitaal zal gebeuren bij het merk.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen