Autonieuws: Officieel

Prijslijst: zoveel kost de vernieuwde Suzuki Swift Sport (2020)

Dat we op de redactie fan zijn van deze Japanse pocket rocket is geen geheim. Maar dat zijn overstap naar een milde hybride aandrijflijn een lichte prijsverhoging met zich meebrengt? Dat zou de liefde wel eens een knauw kunnen geven...

We hebben er even op moeten wachten, maar in alle stilte heeft Suzuki zijn vernieuwde Swift Sport terug in de catalogus gezet. Vernieuwd, inderdaad, want de 1.4 turbobenzine maakt voortaan gebruik van een milde hybride aandrijflijn met 48-voltcircuit. De vierpitter ziet zijn vermogen iets dalen, van 140 naar 129 pk, maar maakt dat wel goed door het extra vermogen van 14 pk en 53 Nm van de elektromotor.

De aanpassing aan de strengere CO2-normen brengt voor deze Swift Sport goed en minder goed nieuws met zich mee. Eerst het minder goede nieuws? Vooruit dan maar: de sprint naar 100 km/u duurt voortaan een seconde langer: 9,1 in plaats van 8,1 seconden. De topsnelheid blijft met 210 km/u wel identiek. Het goede nieuws? Het verbruik en de CO2-uitstoot zijn gedaald: gemiddeld nog 4,7 l/100 km en 106 g/km aan CO2 in de NEDC-cyclus, en 5,6 l/100 km en 127 g/km in de WLTP-cyclus.

Prijzen

Wat moet dat alles nu gaan kosten? 25.999 euro, aldus Suzuki. Daarmee zitten de Japanners boven de vanafprijs van de 200 pk sterke Ford Fiesta ST, die liefhebbers van de klassieke hot hatch iets meer weet te bekoren. Maar Suzuki zou natuurlijk Suzuki niet zijn als het daar niet meteen een korting tegenover zet. Goochel je dan nog wat met overnamepremies, dan is 22.299 euro een haalbare kaart, zeggen de Japanners. Bovendien is de standaarduitrusting volledig en de optielijst zo goed als onbestaande.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen