BMW heeft het doek/dak gehaald van haar nieuwe generatie M4 cabrio. Die gaat voortaan door het leven als M4 Competition Cabrio M xDrive. Een mond vol voor een auto met een opvallende mond. Dit zijn vijf dingen die je moet weten over deze nieuwe cabrio.
Na M3 Berline en M3 Coupe volgt... M4 Cabrio! Al draagt die tegenwoordig net zoals zijn broertjes een naam die je niet meer op de kofferklep krijgt. De nieuwe generatie M4 Cabrio gaat namelijk voluit door het leven als M4 Competition Cabrio M xDrive. Wat de vijf belangrijkste zaken zijn die je moet weten over deze dakloze M4? Step right up!
1. 510 pk
Een M-model? Dan kan je prat gaan op een gezonde motor voorin. Deze M4 Cabrio krijgt een 3-liter zes-in-lijn met twee turbo's die benzine omzet in 510 pk en 650 Nm koppel. Opvallend is dat BMW standaard spreekt over de Competition-uitvoering voor deze M4 Cabrio. Daar waar je M3 Berline en M4 Coupe ook nog kan krijgen met een 479 pk en 550 Nm sterke variant van de S58-motor. Go hard or go home dus!
Het resultaat is trouwens een sprint naar de honderd van amper 3.7 seconden en een top van 250 km/u. Kijk je lief naar BMW met een zak geld, dan verhoogt het merk die topsnelheid naar 280 km/u via het optionele M Driver’s Package. En o ja, moest het je interesseren, het normverbruik van de M4 Cabrio bedraagt 10.2 liter per honderd kilometer.
2. Vierwielaandrijving
Een primeur in M4-land! Want tegenwoordig is de sportieve rakker van BMW vierwielaangedreven. Niet anders voor deze M4 Cabrio die beschikt over het M xDrive-systeem. Dat biedt optimale tractie dankzij een sper achteraan én beschikt over verschillende rijmodi. Eén van die opties koppelt de aandrijving naar de vooras los. Waardoor deze M4 Cabrio... achterwielaangedreven wordt! Al sleur je dan dus wel een hoop extra ongebruikte kilo's mee op de vooras. En gewicht, dat kan wel eens de vijand van deze M4 Cabrio zijn voor de puristen.
3. 1.995 kg
Tegen dat je een setje extra mondmaskers in het handschoenkastje van deze M4 Cabrio hebt gelegd weegt de sportieveling maar liefst 2 ton. Dat is het gewicht van een Lotus Elise die een Lotus Elise verder sleept én waarbij beide Elises 200 kg aan metaal op de passagiersstoel hebben liggen. Nu goed, M-cabrio's zijn nooit in de markt gezet als auto's voor puristen. Dit is er eentje voor mensen die willen genieten van de badge, van de open lucht en de performantie van de zes-in-lijn in een rechte lijn.
Desalniettemin kan je deze M4 Cabrio volhangen met koolstofvezel goodies. Helemaal ludiek is het M Race Track Pack dat de cabrio uitrust met Carbon-keramische remmen, lichtgewicht velgen met semi-slicks en koolstofvezel kuipstoelen. Gewichtswinst? 25 kg. Tja. Alle beetjes helpen, niet?
4. Stoffen dak
Was het een tijdlang de mode om metalen klapdakjes op cabrio's te hangen - dankjewel Mercedes SLK - dan zijn alle automerken hier de voorbije tijd op teruggekomen. Niet anders bij BMW. Want net zoals de vorige generatie M4 Cabrio beschikt deze nieuwe over een stoffen dakje. Dat weet zich in 18 seconden elektrisch weg te klappen. Door de gegroeide proporties van deze knaap krijg je met open dak zo maar even 80 liter meer bagageplaats in de koffer. Goed voor 300 liter. Klap je het dakje dicht, dan stijgt het koffervolume naar 385 liter.
5. Twee rempedalen
Oké, de M4 Cabrio beschikt niet letterlijk over twee rempedalen. Wel is BMW trots op een nieuwe elektrische regeleenheid voor de M4 die via een druk met de knop het rempedaalgevoel weet aan te passen. Van hyperalert naar meer relaxt. Daardoor moet je dus voortaan niet enkel meer de directheid van het stuur, de hardheid van de dempers en de alertheid van het gaspedaal instellen maar ook nog de feeling van het rempedaal. En dan zwijgen we nog over de tractiecontrole die in 10 stappen valt in te stellen.
Wat vinden jullie van deze BMW M4 Cabrio? Laat het weten in de comments!
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen