Grootmoeders favoriete carrosserievariant van de huidige generatie Yaris krijgt er voortaan een sportieve afgeleide bij. Nee, geen volbloed GR Cross met rallygenen, wel een Yaris Cross GR Sport met aangepast koetswerk en een stakker onderstel. Kwestie van de 116 pk volledig te kunnen beteugelen.
Als Peugeot een GT-Line, Volkswagen een R-Line en Renault een R.S. Line mag hebben, dan mag ook Toyota een sportieve uitrustingsreeks hebben voor haar modale gezinswagens. Tegenwoordig heet die uitvoering GR Sport en ook de Yaris Cross mag er vanaf nu van genieten.
De ziel van een sportieveling
Visueel rijdt de GR Sport alvast niet te ver weg van zijn bravere medebroeders. De grille krijgt een maaspatroon en subtiel GR-logo, de achterbumper een nieuw inzetstuk. Specifieke 18-duims velgen en optionele Dynamic Grey lakkleur maken het plaatje af.
Binnenin trok Toyota met de rode stift over de panelen én installeert het sportstoelen voor een meer uitgesproken look. Ook de hendel voor de CVT-automaat krijgt rode stiksels. Die opent de poort richting een 1.5-liter hybridemotor met 116 pk die zijn volle vermogen naar de voorwielen mag sturen.
Aangepast onderstel
Alle grappen even opzij gezet, we moeten Toyota evenwel een pluim geven dat de ingenieurs ook nog even kritisch naar het onderstel mochten kijken. Daardoor zou de bestuurder een beter stuur-, rol- en gripgevoel krijgen. Het Japanse merk zet de GR Sport meteen als topmodel in de markt waardoor je standaard mag beschikken over zaken zoals een klimaatregeling met twee zones, verwarmde voorstoelen en inkijkwerend glas achteraan.
Dat er een GR Sport-uitvoering komt van de Yaris Cross is niet toevallig, want de verhoogde variant van de Yaris wordt in Europa best gesmaakt. Zo is de Yaris Cross na de Corolla en Yaris hatchback de meest geregistreerde personenauto voor Toyota in België momenteel.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen