Toyota heeft het tweede lid van haar bZ-familie boven de doopvont te houden. Die bZ3 is een elektrische sedan geworden met een gestroomlijnd koetswerk en een range van meer dan 600 kilometer. Klein detail; initieel komt deze sedan niet naar Europa. Een gemiste kans?
Het segment van de elektrische zakensedans is met een forse snelheid aan het groeien in ons Belgenland. Want na jarenlang alleenrecht voor de Tesla Model 3 heb je tegenwoordig ook de Polestar 2, BMW i4, Hyundai Ioniq 6, Mercedes EQE en BYD Han. Toyota heeft nu ook een elektrische sedan in haar line-up! Die heet de bZ3 en wil overtuigen met zijn aerodynamisch koetswerk en riante range. Don't they all...
Digitaal eiland
In tegenstelling tot de bZ4X SUV die Toyota volledig zelf ontwikkelde, ging het Japanse merk voor deze bZ3 haar mosterd bij BYD halen. Of iets anders gezegd, deze bZ3 kwam tot stand door een samenwerking van het Chinese BYD en de Chinese tak FAW Toyota. Hoewel dat in ons Europees brein nog steeds een alarmbel doet afgaan, zijn die zorgen al lang niet meer terecht. Het resultaat is misschien wel de knapste Toyota in jaren. Meer nog, door zijn Cx-waarde van 0.218 is hij ook extreem gestroomlijnd. Een goede zaak voor de range natuurlijk.
Het interieur pakt volgens Toyota uit met een "digitaal eiland". Al vragen we ons daarbij meteen af of Toyota de voorbije jaren al eens heeft gekeken naar Mercedes' hyperscreen. Met een relatief klein digitaal scherm pal voor de neus en een opstaande tablet valt Toyota's "digitaal eiland" relatief bescheiden te noemen. Al ziet het er naar onze mening frisser uit dan het nogal drukke interieur van broertje bZ4X. Over dat broertje gesproken, ook de bZ3 krijgt een nogal vierkantig stuur in zijn interieur.
Wanneer in Europa?
Zoals wel vaker bij een Chinese presentatie blijft Toyota opvallend stil over de specificaties van deze bZ3. Zo weten we dat BYD de batterij zal leveren en dat die accu na 10 jaar nog steeds 90% van zijn vermogen moet kunnen leveren. Daarnaast weten we ook dat de bZ3 in zijn meest efficiënte vorm meer dan 600 kilometer ver moet geraken op één lading. Over welke elektromotoren de bZ3 beschikt en hoe groot de batterij juist is, daar hebben we het raden naar. In de wandelgangen doet alvast het gerucht de ronde dat de bZ3 uit zal pakken met een 178 pk sterke elektromotor of een 238 pk sterke variant. De accu? Die zou gezien de range ergens rond de 77 kWh moeten hangen.
FAW zal deze Toyota bZ3 lokaal gaan produceren in China. Al sluit dat geen Europese aspiraties uit. Zo zou Toyota plannen hebben om deze bZ3 vanaf 2024 te introduceren op onze markt. Het Japanse merk is een koele minnaar van 100% elektrische auto's waardoor het op haar eigen tempo elektrificatie wil introduceren in Europa.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen