Autonieuws: Officieel

Dit is Kia’s eerste pick-up en hij is… niet voor iedereen (2024)

Kia waagt zich nog maar eens in een nieuw segment. De Koreanen hebben namelijk zopas hun eerste echte pick-up onthuld en die zet zijn zinnen aanvankelijk op Afrika en het Midden-Oosten. In onze contreien hoeven we deze Kia Tasman dus niet meteen te verwachten... Jammer of niet?

Wil je bewijs dat automerken kunnen veranderen, dan hoef je maar even naar Kia te kijken. Op amper een decennium tijd hebben zij zich ontpopt van een merk dat niemendallen als de Venga op de markt bracht — juist, die was er ook nog — tot een merk dat het met zijn Stinger opnam tegen een heuse BMW 4 Reeks. De EV9 verlegt dan weer de grenzen van de EV — vooral qua buitenmaten — maar dan moet de meest onverwachte Kia van het moment nog komen. Kijk maar eens naar deze Tasman.

Kia Gladiator

Dit is namelijk Kia’s allereerste pick-up, of toch ongeveer. Zo bouwde het merk eerder al militaire voertuigen en compacte vrachtwagentjes met een open laadbak maar een échte concurrent voor pakweg een Toyota Hilux, had het nog niet. Die moest er dus komen, maar niet voor de Koreanen een manier hadden gevonden om hun nieuwe ‘Opposities United’-designtaal te combineren met de ruige vorm van zo’n pick-up… En beslis nu maar voor jezelf in hoeverre ze dat gelukt is.

Image
Kia Tasman 2024

Vraag je ’t aan ons, dan heeft het eindresultaat wat weg van het liefdeskind tussen een Jeep Gladiator en een Kia EV9. Zo krijgen de vreemd gevormde koplampen een gelijkaardige ‘Star Map’-verlichting mee als de andere Kia’s, maar die zitten elk voorop een uitpuilend stuk wielkast zoals de Jeep er ook heeft. Dat stuk wielkast bestaat in dit geval wel uit ongelakt plastic en achteraan zweeft dat plastic als een grote zwarte wenkbrauw boven het wiel. Zelfs de grille doet wat ‘Jeep’-ig aan met zijn verticale sleuven en kijk je goed, dan zie je dat de omlijsting van de grille doorloopt in de robuust gevormde bumper. Er is met andere woorden flink wat aan de hand in dit ontwerp.

Kia Tasman-ijskar

Daar merk je binnenin echter niet bijster veel van, want daar blijft alles best strak. Zo wordt het dashboard gedomineerd door een enkele glasplaat met daarachter twee 12,3-inchschermen, waar een stoer gevormd stuurwiel voor pronkt. Dat dashboard beschikt trouwens over een omkadering die aan de passagierskant een soort handvat vormt; maar zo handig wanneer je in dit ding probeert te klauteren. Dat doe je desgewenst trouwens met z’n vijven want de Tasman die als eerste gelanceerd wordt, is er eentje met dubbele cabine. Later volgt er ook nog een variant met enkele cabine en zelfs een model zonder laadbak waar je dan allerhande opbouwen op kan… euh… bouwen. Denk dan aan een Kia Tasman-camper, een Kia Tasman-koelwagen of misschien zelfs een Kia Tasman-ijskar, als je denkt dat zoiets zou werken.

Image
Kia Tasman 2024

Wat voor Tasman je ook wil, hij is altijd voorzien van een traditionele verbrandingsmotor. Zo wordt hij gelanceerd met een 2.2-liter turbodiesel met 210 pk en een 2.5-liter benzineblok, goed voor 280 pk. Dat vermogen gaat ofwel naar de achterwielen ofwel naar de vier wielen — zoals het een pick-up betaamt. Spreekt dat alles je wel aan, weet dan dat de kans klein is dat deze Tasman ooit de Belgische markt bereikt… Al kunnen we ons evengoed voorstellen dat je misschien liever gezien wordt in iets als een nieuwe Ford Ranger of Volkswagen Amarok, elk z’n ding.

 

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen