Autonieuws: Teaser

Alpines elektrische hothatch wordt R5-reïncarnatie

Over twee van de drie nieuwe elektrische auto’s van Alpine wisten we al het één en ander, maar enkel over hun snelle hatchback hielden de Fransen de lippen stijf op elkaar. Tot nu, want een Alpine-ingenieur heeft wat informatie gelost over de elektrische hothatch.

Bij Alpine spreken ze inmiddels al een dik jaar over hun zuiver elektrische ambities. Daarbij beloven ze sinds het prille begin drie nieuwe modellen op stroom die tussen nu en 2026 het levenslicht zouden zien: een crossover of SUV, een sportcoupé à la A110 en een compacte hothatch. Over die eerste twee loste de constructeur mondjesmaat al wat informatie, en ook de elektrische hatchback geeft nu zijn eerste geheimen prijs.

218 elektro-pk’s

We hadden het stiekem wel al zitten vermoeden op basis van de teaserplaatjes, maar dat hoekige silhouet van Alpines toekomstige hothatch is inderdaad een verwijzing naar de R5 van destijds. Dat bevestigde één van de topingenieurs bij Alpine, Gilles le Borgne, aan het Britse AutoExpress. Renault plaagt al sinds jaar en dag met een nieuwe 5, die tegen 2024 zijn opwachting moet gaan maken als betaalbare elektrische B-segmenter. Net als de oer-R5 uit de jaren ’70 zou daar dus ook een door Alpine gekietelde versie van in de pijplijn zitten.

Image
Renault elektrische toekomst 2021

Bovendien lichtte de ingenieur ook al een tipje van de sluier in verband met de aandrijflijn van de elektrische hothatch. Zo zou de Alpine R5 gebruik maken van een elektromotor die hij leent van de Renault Mégane E-Tech Electric, goed voor 218 pk aan vermogen. Onderhuids zou de Alpine zich trouwens net als de nieuwe Renault 5 baseren op het CMF-BEV-platform, wat doet vermoeden dat er een accupakket van 52 kWh onder de vloer zou kunnen liggen. Wanneer we deze elektrische hothatch op de markt mogen verwachten wist le Borgne niet te vertellen, maar wat ons betreft: hoe sneller hoe liever!

Reacties

218pk, maar in een loodzware elektrische auto. Dat is niet echt hot hatch he?

door FLP
2 years ago


Klopt, maar het bijft nog altijd veeeel zwaarder dan een "gewone" wagen he. En 218pk wordt zelfs in een gewone wagen al niet meer gecategoriseerd als "hot" tegenwoordig.

door FLP
2 years ago


Maar de gewichtsverdeling is dan weer veeeeeel beter dan een "gewone" wagen. Dat compenseert ook al weer. En als deze dan nog eens echt zo veel lichtere batterijen heeft, zal dat wel als een hot hatch rijden.

door this
2 years ago


hahahahahahahaha 218pk is niet genoeg voor het formaat van een clio....man man man wat een rotverwende yuppies die zelf de rekening niet hoeven te betazlen zeker,er rijden meer wagens rond onder de 100pk dan erboven.

door dvg
2 years ago


Wow, hoe ver naast de kwestie kan je zitten? Helemaal niemand zegt dat het niet genoeg is voor een gewone wagen he. En formaat van een wagen maakt al helemaal niets uit, het is het gewicht. Je totaal irrelevante opmerking over yuppies of whatever, daar moeten we zelfs niet over beginnen... Waar het hier over gaat is dat ze dit als een hot hatch = sportwagen willen marketen. 30j geleden in een Clio van 900kg is 150pk inderdaad meer dan genoeg om sportief te rijden. Maar als je het gewicht gaat verdubbelen heb je meer dan dubbel het aantal PK nodig om even sportief aan de bak te komen.

door FLP
2 years ago


Wie had gedacht dat ze bij Alpine met een 1800cc Renaultmotortje een formidabele sportwagen konden bouwen? Zal met een R5 Alpine ook wel in orde komen, zeker weten. ;-)

door Nidas Leo
2 years ago


in tijden waarin haast iedereen steen en been klaagt over dure energie,gas mazout benzine en in deze vooral electriciteit ,klagen over maar 218pk?tenzij renault erin slaagt een 218 pk evenveel(of beter weinig) te laten verbruiken is die vermogensdiscutie minstens erover...

door andre123
2 years ago


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen