Fiat staat aan de vooravond van zijn grootste revolutie in meer dan een decennium, of toch als we de CEO van het merk mogen geloven. In de komende jaren wil het zich heruitvinden als het “Tesla voor het gewone volk”, maar daarvoor moet de constructeur eerst grondig investeren in elektrificatie.
Voor het kersverse Stellantis-concern kan de elektrische overgang niet snel genoeg komen. De inkt was nog maar amper droog omtrent de fusie van de voormalige PSA- en FCA-merken, of het nieuwe management begon al te smijten met elektrische deadlines. Daarin zijn DS en zowaar Abarth als eersten aan de beurt in 2024, gevolgd door Lancia in 2026 en zelfs Alfa Romeo in 2027. Op een volledig elektrisch Fiat-gamma zou het nog wachten zijn tot 2030, maar niet als het aan de CEO van het merk ligt.
Elektrisch voor de massa
Olivier Fançois, die sinds de geboorte van het Stellantis-concern waakt over Fiat, heeft namelijk in een interview met het Britse Autocar te kennen gegeven dat het ten laatste in 2027 zuiver elektrisch kan zijn in Europa. Volgens hem zit de kans er zelfs in dat Fiat al vroeger dan dat overschakelt op een compleet aanbod op stroom, want er liggen concrete plannen op tafel om het merk grondig te gaan heruitvinden. Daarin wil François van Fiat het eerste zuiver elektrische merk voor de massa maken, en moet de constructeur volgens hem de rol van “Tesla voor het volk” opnemen. Zijn woorden, niet de onze…
Ook over die plannen wist de CEO al wat te verklappen, en wel dat Fiat de komende vijf jaar ieder jaar een nieuw model zal lanceren. Dat begint volgend jaar met een Punto-opvolger — al zal die volgens François die historische naam finaal achter zich laten. Gezien de band met onder andere Peugeot en Opel zit de kans er dik in dat die nieuwe B-segmenter zijn platform zal delen met de 208 en Corsa, en dus ook op een gelijkaardige, zuiver elektrische versie zal getrakteerd worden.
Panda wordt crossover
Ook daarna blijft Fiat niet bij de pakken zitten: in 2024, 2025 en 2026 zou de constructeur drie nieuwe crossovers lanceren. Verwacht echter geen heuse ruimte-SUV’s want de Italianen blijven volgens de topman trouw aan hun compacte, volkse genen. Zo zouden de crossovers allemaal een lengte tussen de 3,6 en de 4,5 meter krijgen. Eentje daarvan zou trouwens een wel heel iconische naam opgespeld krijgen, want François liet al weten dat de Panda — in tegenstelling tot de Punto — wel zal verder leven. Dat betekent echter ook dat de bekende A-segmenter zijn hatchbackvorm achterwege laat voor een permanent leven als Panda 4x4-lookalike. Wil je nu al weten hoe dat eruit zal zien, dan hoef je volgens de CEO maar te kijken naar de Centoventi Concept uit 2019.
Uiteindelijk wil Fiat een gamma van 10 modellen hebben, dat zou bestaan uit vijf personenwagens voor de wereldwijde markt (de Punto-vervanger, de drie nieuwe crossovers en de 500e), vier lichte bedrijfsvoertuigen en één model voor de Zuid-Amerikaanse markt, de Strada. Meer details vernemen we dus in de komende jaren, maar reken er dus alvast op dat aan het merendeel van die modellen het gewoonlijke ‘e’-suffix toegevoegd zal worden.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen