Ligier, in de volksmond vooral bekend van de kleine brommobieltjes die aan 45 km/u een file genereren van aan het Atomium tot de Kempische laagvlakten. Vervloekt, verafschuwd en verguisd. Echter, wedden dat je met deze Ligier JS P217 wel wilt rijden?
Autofanners met een voorliefde voor de Formule 1 weten dat er meer achter de Ligier-naam schuilt dan die kleine brommobieltjes. Het merk was namelijk van de jaren 70 tot de jaren 90 actief in de racerij, vond in de jaren 80 het automatisch paralleparkeren uit (geen grap) en had een sportwagen met V6-middenmotor in haar gamma. De energiecrisis van '73 zorgde er echter voor dat het bedrijf zich toespitste op het ontwikkelen van 'microcars'.
Echter jeukt het van tijd tot tijd bij Ligier om terug op de proppen te komen met een racewagen. Deze Ligier JS P217 is daar het voorbeeld van, een LMP2-wagen die voldoet aan de eisen van de FIA, ACO en IMSA. Waardoor een wereldwijde inzetbaarheid gegarandeerd is. Motor van dienst komt niet vanonder een scooter, wel een 4-liter V8 met 600 pk die wordt geprepareerd door Gibson Technology.
Met een gewicht van 900 kilogram hoeven we niet uit te leggen dat dit ding als een malle vooruit gaat. Verantwoordelijke voor deze JS P217 is Onroak Automotive, een chassisbedrijf uit Le Mans dat de Ligier-naam onder licentie gebruikt. De wagen zelf zal ingezet worden als een 'closed cockpit' LMP2-voertuig. Een segment waar ook spelers zoals Dallara, Oreca en Riley op azen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen