Autonieuws: Varia

Suzuki of concurrentie? Dit krijgt de Suzuki Across standaard mee

Als Japanse merken zich op één vlak onderscheiden van alle andere fabrikanten, dan is het wel op het gebied van uitrusting. Je krijgt er steevast veel waar voor je geld. Wij gingen aan de slag met de configurator om te zien of de Suzuki Across die traditie verderzet.

Vorig jaar lanceerde Suzuki twee opmerkelijke modellen: de Swace en de Across. Die waren vooral controversieel omdat ze nagenoeg identiek waren aan twee Toyota-modellen. De Suzuki Swace was namelijk onmiddellijk herkenbaar als zijnde een Toyota Corolla Hybrid en de Across goot dan weer een Suzuki-sausje over de RAV4 plug-inhybride. Maar hoe verhouden de twee Suzuki-modellen zich tot hun Toyota-tegenhangers en, misschien nog belangrijker, tot de rest van de concurrentie? Na een vergelijking van de Suzuki Swace nemen we nu de optielijst van de Across onder de loep.

Less is more

Om een goed beeld te krijgen van de marktpositie van beide modellen beginnen we met de vergelijking van Suzuki’s en Toyota’s interpretatie. Dat de Across gelijkaardig is aan de Toyota RAV4 betekent namelijk niet dat hun motorenaanbod hetzelfde is. Daar merken we vooral een beperkter gamma op bij Suzuki, dat de Across enkel als plug-inhybride aanbiedt. Die krijgt een 2.5-liter benzineblok in het vooronder en brengt een totaalvermogen van maar liefst 306 pk naar de vier wielen.

Image
Suzuki Across 2021 achterkant

Deze aandrijflijn staat bij Toyota ook in de RAV4-catalogus, naast een gewone benzineoptie met 175 pk en twee zelfladende hybrideopties. De benzineversie heeft altijd voorwielaandrijving terwijl je bij de zelfladende hybrides de keuze hebt tussen vierwielaandrijving en 222 pk of voorwielaandrijving en 218 pk.

Gelijkstand voor de neefjes

Ook op vlak van opties merken we dat Suzuki vooral zo transparant mogelijk wil zijn. Zo kan je de Across in slechts één uitrustingsniveau bestellen: de GLX van 56.999 euro. Die biedt een uitrusting die we eerder zouden associëren met het premiumsegment: er zijn verwarmde voorzetels, bekleding van synthetisch leer, LED-koplampen, parkeersensoren voor- en achteraan en alle mogelijke veiligheidsfuncties. De Across krijgt ook standaard adaptieve cruise control, verkeersbordherkenning en een infotainmentscherm van 9 duim groot met Apple CarPlay en Android Auto. Opties zijn er verder niet dus de Suzuki komt standaard volledig uitgerust.

Image
Suzuki Across 2021 interieur

Plaatsen we die naast de Toyota-versie, dan merken we dat de RAV4 PHEV minstens 57.250 euro moet kosten. Daarvoor krijg je de auto in zijn Dynamic Plus-versie met een heel gelijkaardige uitrusting als de Suzuki; alleen voegt Toyota een hulpsysteem om met een aanhangwagen te navigeren toe, en de mogelijkheid om wat sneller te laden — tot 6,6 kW, al zal die optie binnenkort ook bij Suzuki verkrijgbaar worden. Voor de kleine meerprijs die de RAV4 moet kosten krijg je dus ook wel een paar extra’s in ruil.

Andere prioriteiten

De Suzuki Across en de Toyota RAV4 PHEV bieden dus een mooie standaarduitrusting tegen een relatief aanvaardbare basisprijs, maar hoe zit het met de concurrentie? Die vergelijking blijkt niet zo eenvoudig, want om een andere plug-inhybride SUV te vinden met meer dan 300 pk, een elektrisch rijbereik van 75 kilometer en vierwielaandrijving moeten we het al snel in het premiumsegment gaan zoeken. De Mercedes GLC 300 e of BMW X3 xDrive30e zijn allebei stekker-SUV’s met vierwielaandrijving en zo’n 300 pk maar het elektrische rijbereik is kleiner, de standaarduitrusting is beperkter en ze kosten ruim 6.000 euro meer dan de Suzuki.

Image
Suzuki Across 2021 opladen

De enige middenklasseconcurrent die qua kostprijs in de buurt van de Across blijft is de Peugeot 3008 Hybrid4. Die biedt net als de Across vierwielaandrijving en 300 pk, al ligt de batterijcapaciteit ook hier wat lager. Deze Peugeot start aan 51.265 euro maar met gelijkaardige uitrusting eindigt de Franse concurrent rond hetzelfde prijskaartje als de Suzuki. Andere PHEV-SUV’s zoals de Ford Kuga PHEV of Volkswagen Tiguan eHybrid zijn dan wel wat goedkoper maar bieden tweewielaandrijving en minder vermogen.

Toch maar Japans?

Dat de Suzuki Across een mooie basisuitrusting biedt staat dus buiten kijf, maar de vanafprijs van de auto ligt daardoor ook wat hoger dan bij een aantal concurrenten. Als je echter een plug-in-SUV zoekt met flink wat toeters en bellen, dan zal je maar weinig anders op de kop kunnen tikken voor het prijskaartje van een Across.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen