De Candela C-8 is een nieuwe elektrische boot met de batterij van een Polestar 2. Maar het slimme zit hem in zijn draagvleugeltechnologie, die voor veel minder weerstand zorgt en daarmee een groter vaarbereik geeft dan de meeste elektrische boten.
Welkom op bootfans.be, waar je de dagelijkste actualiteit binnen de vaarindustrie kan lezen op een luchtige manier... Alle gekheid op een stokje, de bootwereld zit zowat in hetzelfde schuitje als de auto-industrie: ook daar zal er steeds meer gekeken moeten worden naar emissievrije alternatieven om personen of goederen over het water te vervoeren. Met de bijkomende moeilijkheid dat je veel meer energie nodig hebt om over water te varen dan over land te rijden. Iets waar het Zweedse Candela een oplossing voor heeft gevonden.
Draagvleugel
De oplossing is de draagvleugelboot. Nu is dat geen nieuw idee: al in de jaren 1900 werd het principe ontwikkeld. Het idee is dat een boot, eenmaal op snelheid gekomen, omhoog wordt geduwd door de draagvleugels, waardoor de romp boven water uitkomt en er veel minder scheepsweerstand is. Wél nieuw is om het principe te combineren met een elektrische aandrijflijn, waardoor je veel minder grote batterijen nodig hebt om langere afstanden te varen.
In het geval van de Candela C-8 wordt er gebruik gemaakt van de batterij van een Polestar 2 Standard Range, 69 kWh groot, wat de boot een vaarbereik van 57 nautische mijl (105,6 km) geeft met een kruissnelheid van 22 knopen (40,7 km/u). Volgens Candela haal je met een normale boot amper de helft van het vaarbereik met een batterij van 110 kWh. Bovendien heb je in een draagvleugelboot veel minder last van golfslag, wat helpt met zeeziekte. Het grote nadeel? De vanafprijs van 330.000 euro, die je kan opkrikken tot 421.500 euro als je losgaat op de optielijst. Daar kan je heel wat Polestars mee kopen...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen