Rijtest

Rij-impressie: Chevrolet Malibu

Deze Malibu zal in België nooit een verkoopstopper worden, dat weten ze bij Chevrolet zelf ook. Maar een nieuw model op onze markt is altijd interessant, zeker als die waar voor zijn geld blijkt te bieden.

De Chevrolet Malibu is in Europa weinig of niet gekend. Maar iemand die ooit naar Amerika afreisde en daar oog had voor de wagens weet dat de Malibu daar wel verkocht wordt. Chevrolet verkoopt haar grootste sedan daar reeds veertig jaar en maakt nu pas de oversteek naar de Europese markt. Een oversteek die niet altijd even gemakkelijk is, dat bewezen andere constructeurs al. Een Amerikaan is op vlak van auto's volledig anders ingesteld dat een Europeaan, en dat voelden we ook aan deze Malibu.

Het is voor Chevrolet in België drie jaar stil geweest in dit segment sinds het wegvallen van de Epica, maar vandaag staat de opvolger klaar. Tijdens de presentatie valt snel op dat ze desondanks weinig verwachten van de Malibu. Verwachtte verkoopcijfers geven ze niet mee en op de vraag of er wat voor de leasing inzit wordt geantwoord dat ze daar niet naïef in zijn en allicht niet kunnen meestrijden voor de grotere vloten. En dat is logisch, want heel veel keuze biedt Chevrolet België niet in de Malibu, exact één uitrustingsniveau en één motor.

Image

Wie de Chevrolet Malibu beoordeelt op zijn looks kan weinig anders dan besluiten dat de Amerikaanse roots niet zijn weggestopt, en dat hoeft uiteraard ook niet. De snoet ligt in de familielijn en lijkt erg hard op die van de Cruze. Achteraan is de Malibu wel te onderscheiden van zijn broers en zussen. Daar vallen vooral de Camaro geïnspireerde achterlichten snel op.

Je kan de 4.865 mm grote sedan, tevens de grootste in zijn segment, enkel bestellen in LTZ-uitvoering, dat is de topversie bij Chevrolet. Die uitvoering laat zich al snel opmerken in de wagen zelf. Zo krijg je het 7 inch infotainmentsysteem, allerhande veiligheidsnufjes, achteruitrijcamera, cruise control, key-less-go, enzovoort. Jammer genoeg geven de gebruikte materialen blijk van zijn goedkopere prijszetting, wat uiteraard logisch is. Veel harde plastic die niet allemaal even goed aanvoelen, veel kraakjes op zowel lage als hoge snelheden en vrij veel wind- en rolgeluiden. Wat wel goed zit is de ergonomie van het dashboard met mooie grote bedieningstoetsen. Ook de richtingaanwijzers voelen erg stevig aan. Het infotainmentsysteem hadden we graag getest maar ons voertuig kreeg de software niet mee, jammer. Achter dat scherm zit trouwens een handig opbergvak, net zoals de Orlando. Jammer genoeg zorgt dat opnieuw voor wat kraakjes doordat het scherm niet perfect aansluit en ingewerkt zit. Verder beschikt de Malibu over goed zitmeubilair, zijn er twee volwaardige zetels achteraan met een derde zitje in het midden en beschik je over 545 liter kofferruimte, daarmee moet hij enkel de Skoda Superb en Volkswagen Passat voorlaten (beide +20 liter).

Image

Onder de kap zit je met één enkele motor, een 2.0 liter turbodiesel met 160 pk die we kennen uit de Opel Insignia. De motorisatie is met een manuele en automatische versnellingsbak te bestellen, wij reden met die laatste gezien het gemak ervan. De automaat is op vlak van CO2 uiteraard de minst interessante met een uitstoot van 160 g/km t.o.v. 134 g/km bij de manuele versnellingsbak. Gelukkig maakt de automaat de hogere aankoopprijs goed met een prima werking. Het vermogen komt heel lineair naar voor, automaat is feilloos en schakelt bijna gevoelloos tussen de verschillende verzetten. Hernemen is geen enkel probleem door een correcte versnellingskeuze en voldoende vermogen. We waren verrast door deze motor, de versnellingsbak en zijn goede sturing, zo goed hadden we het niet verwacht.

Specificaties

Vermogen160 pk
Overbrenging6-traps automaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 635 kg
Topsnelheid210 km/u
Prijs testwagen€ 33 299
Prijs basismodel€ 33 299
Min. kofferinhoud545 L
CO2-uitstoot160 g/km
Rijtaks0

Maar hoewel de bediening erg goed is en ze op dat vlak alles mee hebben om een prima cruiser in huis te hebben, staat de Malibu een stuk te hard afgeveerd. Ze zijn iets te optimistisch geweest in het aanschroeven ervan en het gevolg ervan is dat de Malibu bijna oncomfortabel wordt. Je voelt letterlijk elke richel en put in het wegdek, en geef toe, in België hebben we er een knappe verzameling van.

Een reden waarom deze Chevrolet interessant kan zijn is zijn prijs. Voor de automaat betaal je 33.299 euro en voor de manuele ben je 31.799 euro kwijt. Voor de grootste sedan van het merk is dat relatief weinig geld. Maar die prijs voel je ook. Afwerking is niet zoals we van Europese merken gewoon zijn en de ophanging en wind- rolgeluiden worden vaak storend. De Malibu moet het vooral hebben van zijn Amerikaanse looks en goede motor-sturing-versnellingsbak-combinatie. Daarnaast kan de in Korea gebouwde Malibu ook rekenen op 5 NCAP sterren en 3 jaar garantie (of 100.000 km). En wie daar belang aan hecht en ook wat ruimte zoekt voor weinig geld, is bij de Malibu misschien wel aan het juiste adres.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen