Rijtest

Rijtest: Honda CR-V CityRunner (2013)

De Honda CR-V City Runner krijgt voorwielaandrijving en is gemaakt voor in de stad. Maar hoort zo'n grote crossover wel binnen de stadsmuren?

Honda is een underdog in de Belgische automarkt. Ze genieten een goede reputatie maar je ziet ze bitter weinig in het straatbeeld. Honda hoopt met de CR-V wat Belgische geïnteresseerden over de streep te trekken. Met deze voorwielaangedreven CR-V City Runner wil Honda de "actieve vrouw" en jonge gezinnen aanspreken. Wat nu juist een actieve vrouw is, weten we niet, maar wat we wel weten is hoe deze wagen stuurt.

Image
Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Qua looks zit het bij de Honda CR-V wat dubbel. De voorzijde is prima met zijn grote grille, spitse koplampen en LED-afwerking. Achteraan vinden we de CR-V wat te saai en komt hij wat knullig over. Binnenin scoort de CR-V een pak meer punten. Tot onze verbazing (we waren echt positief verrast) merkten we een erg ergonomisch interieur op. Weinig knoppen die efficiënt geplaatst werden, goede stoelen voor- en achteraan, een stuur dat prima in de hand ligt en net niet te groot is en knappe en goed aanvoelende stoffen die gebruikt worden in de stoelen en in de deuren. De grote toerentellers zijn dan weer niet naar onze goesting en ook de twee schermen in de middenconsole staan wat knullig. Het onderste en grotere scherm is het infotainmentsysteem voor radio/navi/etc... Een systeem dat erg goed en gebruiksvriendelijk werkt, alleen komt het visueel wat verouderd over. Het tweede schermpje, wat dieper ingewerkt bovenaan de console, is wat zinloos met een beeld van het uur, de radiopost die je beluistert of het gemiddelde verbruik. Achteraan heb je twee volwaardige stoelen en een middenplaats. De passagiers achteraan hebben voldoende beenruimte en een platte bodemvloer. Helemaal achteraan beschik je over een erg ruimte koffer (589/1.669 liter).

Image
Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Onder de kap schuilt de 2.0 i-VTEC motor met zoals eerder gezegd tweewielaandrijving. Die motor wordt altijd gekoppeld aan een zestrapsversnellingsbak die wat lange verzetten heeft en wat te hoog gepositioneerd staat in de wagen, daardoor krijg je een camionette-gevoel. Het blok is, zoals het hoort bij Japanners, van prima kwaliteit. De 155 pk is aanwezig maar spreekt niet tot de verbeelding in een grote wagen als deze Honda CR-V. Maar het blok laat zich wel leuk rijden, al houd je hem best in hogere toeren, doortrekken tot 7.000 rpm is immers geen enkel probleem. De CO2 uitstoot is jammer genoeg niet bij de betere met 168 g/km. Gelukkig komt er in oktober een 1.6 liter onder de kap met een CO2 uitstoot van 119 g/km. Desalniettemin verwacht Honda het meest te verkopen van deze getestte 2.0. De markt geeft steeds meer ruimte voor benzinemotoren en ze denken 60% benzine en 40% diesels te verkopen van deze CR-V. Een hybridevariant komt er niet.

Image
Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Honda noemt deze voorwielaangedreven variant de CR-V City Runner. Die naam wijst erop dat het om voorwielaandrijving gaat, de badge is wel enkel in België en Luxemburg in gebruik. In andere landen zullen er andere benamingen gebruikt worden. Het concept van deze CR-V City Runner is dat die vooral in de stad gebruikt wordt, en daar moeten we Honda ongelijk in geven. Een auto met een 2.0 liter, gemiddeld 8 liter verbruik en van die afmetingen, die hoor je niet enkel in de stad te gebruiken. De CR-V komt veel beter tot zijn recht op 70-90-120 km/u banen. Parkeren in een ondergrondse parking is al behoorlijk mikken met de grote zijspiegels. Neen, voor een stadswagen bij Honda kopen we wel de Jazz of Civic, wagens waarbij de City Runner-badge beter had gepast.

Image

Al rijdend vallen nog enkele zaken op. Zo is de koppeling en sturing wat te licht. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat ze de CR-V in de stad willen zien. Honda heeft ook een "eco-knop" voorzien in de CR-V, links van de stuurkolom. Met het indrukken van die knop gaat die minder verbruiken en ook spelen op de gasrespons en sturing. Wij bleven liever weg van die knop, want die maakte de CR-V plat, slap en weinig interessant. Als je weg uit de stad bent en je bevindt je op de autostrade, dan vallen rol- en windgeluiden op. Gelukkig hoor je ook de motor er wat door die niet slecht klinkt. Op binnenbaantjes valt de CR-V dan weer op met zijn gebrek aan scherp sturen. Je gaat de bocht wel in, maar erg communicatief is het stuur niet, waardoor het wat gokken is waar de auto uit de bocht komt.

Image
Rijtest: Honda CR-V CityDrive (2013)

Alles bij mekaar krijg je wel veel auto voor je geld. Met een basisprijs van 22.999 euro kan je niet stellen dat de CR-V duur is. Naast de basisversie is er nog een Comfort versie voor 24.999 euro en een Elegance versie voor 27.999 euro. De optielijst bij Honda is erg beperkt met drie opties: metallic, navigatie en een entertainmentsysteem voor de achterbank. Ook inzake samenstelling is er weinig keuze. Je kan kiezen uit negen verschillende kleuren lak en slechts 1 kleur voor het interieur (dit zwarte dus, vonden we prima). Wie snel kiest voor een CR-V kan bij Honda genieten van 2.000 euro korting. Daarnaast heb je ook een korting op het Family Traveller's Pack, dat wordt nu voor € 699 in plaats van €2.089 aangeboden.

Specificaties

Vermogen155 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 456 kg
Topsnelheid190 km/u
Prijs testwagen€ 22 999
Prijs basismodel€ 22 999
0 tot 100 km/u10.00 sec
Gemiddeld testverbruik8.20L/100km
Min. kofferinhoud589 L
Max. kofferinhoud1 669 L
CO2-uitstoot168 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen