Zoals we eerder dit jaar meldden bracht Continental een nieuwe generatie winterbanden uit die het huidige gamma stelselmatig zal gaan vervangen. Wij deden de test.
Continental kiest ervoor om de 'Conti' uit de typebenaming te laten verdwijnen. Zodoende gaat de band dus voluit "Continental WinterContact TS850 P" heten, waarbij de TS in de benaming staat voor Threaded steel, een referentie naar de innovatie in de tijd waarin banden nog eenvoudig waren.
bollebozen
Want een juiste samenstelling voor een band vinden, doe je niet in een wip. De band bestaat tegenwoordig nog altijd voor het grootste deel uit rubber, al wordt dit angevuld met andere bestanddelen. Zo zijn. Er de koolstof blacks, die de grip bij het remmen verhogen, is er ook een siliconencomponent voor de bevordering van de soepelheid en en is er een bindmiddel omdat siliconen en rubber elkaar van nature afstoten. Verder vinden we ook olie terug in de band, die dient ter vermindering van de stijfheid, tegenwoordig wordt daarvoor koolzaadolie gebruikt. Voor de vulcanisatie wordt zwavel gebruikt, waarbij de verschillende componenten beter gaan hechten na verwarming van de band. Daarna voegt men ook verschillende kleine ingrediënten toe als katalysator voor allerlei processen bij de productie. En tenslotte heeft men ook een anti-aging toevoeging, zodat de band minder snel verduurt.
De compound samenstellen is een uitgebreid gedeelte in de ontwikkeling van de band, eigenlijk is het slechts de tweede stap. Want eerst wordt het patroon van de band en de contour van de zijkant - ook de wang genoemd - bepaald door de ingenieurs. Nadien wordt de constructie van de band uitgedokterd waarna een vijftal testfasen volgen. Afhankelijk van dat resultaat wordt de band in productie gebracht. De ontwikkeling van de band verloopt in samenwerking met de klant, in het geval van onze WinterContact TS850 is dat onder andere met Mercedes voor homologatie op de C-klasse. De totale ontwikkelingstijd van een band gaat van een jaar tot zelfs drie jaar, omdat de ontwerp terug naar af kan worden gestuurd als de klant niet tevreden is.
steeds weer testen
De testcyclus van de band is er eentje die in het geval van de WinterContact-banden in winterse omstandigheden plaatsvindt. Dat beperkt de tests in tijd, aangezien de plekken waar Koning Winter het hele jaar door regeert niet dik gezaaid zijn. De geliefde testplekken zijn de bevroren meren in Scandinavië. Die zorgen voor een quasi onbeperkt aanbod van testbanen in steeds weer dezelfde omstandigheden. Daarnaast worden ook overdekte testbanen gebruikt, naast computersimulaties, al zijn die beide testsituaties minder spectaculair dan een test op bevroren wegdek.
aan de slag
Om dat te ervaren konden we zelf ook op een besneeuwd stuk weiland tekeer gaan. We werden erop losgelaten achter het stuur van de Audi TT en de BMW 320d. Die keuze werd gemaakt om ons het verschil te laten voelen tussen een vierwiel- en een achterwielaangedreven auto. Dat we de achterkant van de BMW maar wat graag lieten uitbreken, hoeft hier niet gezegd, dat de Audi TT een pak stabieler was en zich vooral bij het remmen stevig vastbeet in de sneeuw, klinkt even voor de hand liggend.
Het tweede deel van onze testsessies verliep iets serieuzer. We konden op een even besneeuwd stuk wat verderop met eigen leden voelen wat het verschil is tussen de huidige WinterContact TS 850 P en een 'low performance' band, in dit geval van het merk Falken. We kregen wat meetinstrumentaria aan boord en kregen zelf de kans om het verschil in remafstand tussen beide te meten. In het beste geval waren beide remafstanden even lang, al konden we gemiddeld gezien stellen dat een WinterContact TS 850 P er 2,5 meter minder lang over doet om van 50 km/u naar stilstand te gaan op een besneeuwd wegdek. We zagen zelfs iemand die helemaal niet in slaagde om de auto op 'low performance'-banden in de piste tot stilstand te brengen en het decor in ging, al laten we in het midden of het aan de testrijder dan wel aan de banden lag.
nut van een goeie band
Een ander testje liet ons zien wat het belang van de profieldiepte is, wanneer je wil vertrekken. We startten ditmaal in een poging om het snelst de eerste 20 meter af te leggen, de ene keer met een WinterContact TS 850 P met volle profieldiepte, de andere keer met een wagen voorzien van dezelfde band met slechts 4 mm profieldiepte. Terwijl we bij volledige profieldiepte slechts 5 seconden nodig hadden, kwamen we bij de gehalveerde diepte uit op 8 seconden. Dat verschil in tijd is bijna volledig te wijten aan de afwezigheid van grip bij het vertrekken. Die eerste paar seconden sta je bijna volledig stil en merk je dat de banden grip zoeken op de gladde ondergrond. We merken ook op dat je bij vertrekken op sneeuw iets makkelijker wegkomt dan bij het aanzetten op ijs.
conclusie
De testjes waren dan misschien wat speels, ze lieten ons toch kennismaken met de nieuwste Continental winterband, een kennismaking die ons overtuigde van zijn grip op besneeuwde ondergrond en zijn rijcomfort op gewone wegen. Niet voor niets wordt de band in de recentste winterbandentest door het Duitse Autobild als 'vorbildlich' aangeduid, samen met slechts twee concurrenten. De geringe rolweerstand op gewoon wegdek zorgt er tegelijk voor dat je de band minder hoort onderweg.
Meer info op Continental.be
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen