Rijtest

Rijtest: Audi RS7 Sportback

700 Nm, meer heb je niet nodig om deze vierdeurs supercoupé onder de 4 seconden naar de 100 km/u te jagen. Dat is net zo snel als een Ferrari F40 hypercar of een iets modernere Lamborghini Gallardo LP550-2. Maar wat ben je met supercar performance in je dikke Audi?

Eerst en vooral krijg je natuurlijk heel wat uiterlijk vertoon. Alhoewel, behalve de 5 spaaks 21 (!) inch velgen blijft deze über Audi nog relatief laag onder de radar. Zelfs de dikke ovalen RS-uitlaten zitten mooi gecamoufleerd in de carbon diffusor. Het is te zien dat Audi dit wolf in "schaaps" kleren-kunstje al jaren onder de knie heeft. Niet iedereen gaat het met ons eens zijn, maar de A7 is op zich al een knappe verschijning. De RS luchtinlaten maken hem een stuk dreigender. Net genoeg om hem heel serieus te nemen in je achteruitkijkspiegel.

Image
audi-rs7-sportback-570hp-2014

Geen kleine jongen

Binnenin zet die trend zich voort. RS-badges en carbon inlegstukken zijn mooi over het interieur uitgestrooid, maar het zijn de zetels die met alle aandacht gaan lopen. De zwarte valcona lederen zetels met witte honingraat stiksels zijn niet alleen een streling voor oog, ze zitten zo goed als ze er uit zien. Verder is er weinig verschil met een standaard A7 interieur. Dat hoeft ook niet, de afwerking en ergonomie zijn, zeker bij een aangeklede versie, van zeer hoog niveau.

Opvallend was de excellente head-up display. Je moet daarvoor wel zo maar even 1.645 euro voor aftikken, maar omdat er zoveel informatie op kan, hoef je je ogen niet meer van de weg te houden. Nog excessiever is de 6.025 euro die je moet neertellen voor het Bang & Olufsen Advanced Sound System. Naast leuke pop-up speakers krijg je een echt bioscoopgevoel in je auto. Hoewel, de kwaliteit is zwaar afhankelijk van je audiobron. We raden dan ook aan om digitale radio bij te bestellen want bij gewone FM-radio is B&O's meerwaarde ver te zoeken.

Het grote voordeel van een grote vijfdeurs met supercarallures is natuurlijk de ruimte. Tegenover pakweg een Porsche 911 heb je een zee van ruimte, zelfs met een klein gezin kan je met de RS7 uit de voeten. 535 liter slikt de koffer, en met de achterzetels plat een deftige 1.390 liter. Dat mag ook wel, want de zeven is met z'n vijf meter geen kleine jongen.

Image
audi-rs7-sportback-570hp-2014-interior

Een sterk hart

Waar het bij deze vooral om te doen is, zit onder de kap. De 4.0 BiTurbo V8 perst er maar liefst 560 pk uit. Je bent dus onderweg met de krachtigste Audi van het moment(samen met de RS6). Met behulp van de Quattro vierwielaandrijving en de 8-traps ZF-automaat sprint je zo maar even in 3,9 seconden naar 100 km/u. Ophouden doet hij dankzij ons optionele "Pack Dynamic Plus" pakket pas bij 305 km/u. Ook optioneel is de sportuitlaat. De V8 brult dan ook van jewelste, althans, dat hebben we horen zeggen.

Binnenin valt het geluid wat tegen. De standaard dubbele beglazing, anders een zegen, gooit hier een beetje roet in het eten. Hier hadden ze kunnen op anticiperen, dat doen hun collega's uit München namelijk beter. Verder alleen maar lof over de geblazen vierliter, de 700 Nm is al volledig ter beschikking bij amper 1.750 rpm. Er is dus altijd power te over. Ook de gekende ZF-bak laat zich weer van zijn beste kant zien. Alleen jammer dat, in tegenstelling tot de S7, er geen launch control op de RS7 zit. Dit laat diezelfde ZF-automaat niet toe. Audi kiest voor de ZF-bak, omdat de RS7 over teveel koppel beschikt om de eigen automaat met dubbele koppeling aan te spreken.

In theorie heeft de V8 genoeg aan 9,8 l/100km. Dat is lang niet slecht, de vierliter beschikt dan ook over cilinderuitschakeling waardoor je af en toe met een V4 onderweg bent. In de praktijk merk je er niets van, en dat is ook terug te zien in ons verbruik van 12,5l/100km. In deze klasse maakt dat verder weinig uit, desondanks is het geen slecht resultaat gezien zijn prestaties.

Image
audi-rs7-sportback-570hp-2014

Dagelijkse supercar

Zoals gezegd was onze Daytonagrijze RS7 gezegend met het optionele Pack Dynamic Plus. Dit sportpakket kost je een mooie Volkswagen Polo (15.403 euro). Aanvullend op de aangepaste (+55 km/u) snelheidsbegrenzer, krijg je een sportdifferentieel, LED-koplampen, keramische remmen en een dynamisch sportchassis. Voor het sportchassis gooien de ingenieurs de anders standaard luchtvering er uit in ruil voor een dynamische stalen vering. De RS7 ligt dan ook vanzelfsprekend heel strak op de weg. Dwarsliggers worden dankzij de grote wielen stevig doorgegeven, toch heeft Audi zijn topnummer mooi in balans weten te houden.

Ondanks zijn leeggewicht van 1.895 kg voelt hij verbazingwekkend lichtvoetig. De motor en de Quattro vierwielaandrijving zitten daar voor iets tussen. Die laatste stuurt namelijk tot 85% naar de achterwielen. Bij een nat wegdek voel je dan ook de achterkant uitbreken, maar schieten de voorwielen vliegensvlug te hulp. Dat geeft je best een geruststellend gevoel, iets wat bij de BMW M6 GranCoupe bij momenten ontbrak. Het maakt dat deze supercar in maatpak best geschikt is voor elke dag.

Image
audi-rs7-sportback-570hp-2014

Bang for the buck

Audi's pk monster begint bij 116.000 euro. Voor 560 pk is dat best een schappelijk bedrag. Zeker in vergelijking met zijn concurrenten. De BMW M6 GranCoupe begint bij 134.000 euro, de Mercedes CLS 63 AMG bij 123.178 euro en de Porsche Panamera Turbo bij 149.798 euro. Vreemd genoeg kost de meest adellijke concurrent het minst, de Maserati Quattroporte GTS begint namelijk bij 109.505 euro, al kan je in diens test lezen waarom dat zo is.

Maar voor een Duitser is de basisprijs natuurlijk nooit het hele verhaal. Aan onze RS7 zat dan ook een heftige 48.000 euro aan opties. Een boel geld, maar als je sportonderstel alleen al 15.000 euro vraagt, verklaart dit genoeg. Ons inziens zitten er veel nutteloze en dure spullen op onze RS7. De nightvision, het carbon pack, het B&O geluidssysteem, de sportuitlaat, de 21"-velgen en zelfs het sportonderstel, je kan het gerust laten voor wat het is.

Image
audi-rs7-sportback-570hp-2014

Conclusie

De RS7 heeft ons aangenaam verrast. Ondanks zijn hardcore cijfers kan je er gerust elke dag mee naar het werk. De Quattro-aandrijving maakt hem volgens sommigen minder speels in vergelijking met zijn achterwielaangedreven concurrenten, je blijft natuurlijk met 5 meter en 1,9 ton aan Duitse snelwegcruiser onderweg. Door de sportief afgestelde vierwielaandrijving kom je veel beter de seizoenen door en kan je juist gans het jaar van je supercar genieten.

Foto's: Ben Kwanten Fotografie

Specificaties

Vermogen560 pk
Overbrenging8-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 895 kg
Topsnelheid305 km/u
Prijs basismodel€ 116 000
0 tot 100 km/u3.90 sec
Gemiddeld testverbruik12.50L/100km
Min. kofferinhoud535 L
Max. kofferinhoud1 390 L
CO2-uitstoot229 g/km
BIV€ 3 366
Rijtaks1 962

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen