Naast de indrukwekkende A 45 AMG heeft Mercedes ook een iets zuinigere A-klasse in hun aanbod, de A180 BlueEFFICIENCY heeft er zelfs een Renault 1.5 voor onder de kap genomen.
Voor wie het afgelopen anderhalf jaar niet meer buiten is geweest, de A-klasse is een verkoopswonder. De kleine hatchback – dikwijls uitgerust met het sportieve AMG style-pakket – heeft een groot deel van zijn succes te danken aan de leasingmarkt en aan die groei lijkt nog niet vlug een einde te komen.
Verfrissend eigenlijk, een A-klasse zonder het AMG-pakket, want hoe strak de voorkant met zijn scherpere bumper er wel mag uitzien, de achterkant is ronduit belachelijk met zijn twee kleine ovalen pijpjes (zeker in vergelijking met de A 45 AMG).
Lenen bij de buren
Grootste nieuwigheid bij deze BlueEFFICIENCY Edition (in namen verzinnen zijn ze bij Mercedes nooit heel goed geweest) is de 1.5 dieselmotor uit de Renault-stal. Op diens rapport pronken alvast betere cijfers dan die van de oude 2.1 als het op ecologie aankomt, want zo stoot hij maar 92 gram aan CO2 uit per kilometer en verbruikt hij op papier slechts 3,6 liter per 100 km. Zijn grotere broer (de 2.1 OM651 turbodiesel) daarentegen gaat niet onder de 105 gram en de 4 liter/100km, en toch zijn ze allebei even snel.
Beiden doen het met 108 pk, beiden gaan ze in 11,3 seconden naar 100 en beiden hebben ze een topsnelheid van 190 km/u. Aangezien het ecologische model maar een 484 euro meer kost dan zijn gewone stalgenoot lijkt de keuze snel gemaakt. Aftermarket heeft de 2.1 natuurlijk een pak meer potentieel, mocht je dat ooit van plan zijn.
Niet dat Mercedes raffinement
De 1.5 heeft bij koudstart niet veel zin om van zijn plaats te komen, en dat hoor je ook duidelijk. De onaangename toon gaat zelfs pas weg in de hogere versnellingen. Aangezien hij duidelijk afgesteld is op zuinigheid hou je in het verkeer je hand best dicht bij de pook, want bij vlugge hernemingen ga je al snel moeten terugschakelen.
Bochten insturen gaat strak maar toch lijkt de auto op rechte stukken nooit echt tot rust te komen. Eenmaal de motor opgewarmd is kan je – er combinatie met de vlotte handbak – wel leuk de bochten mee intrekken.
Zijn uitstoot en verbruik, dat zijn terecht cijfers om mee te pronken. Na onze testkilometers stond er zelfs maar 4,5l op de boordcomputer, en dat was zelfs zonder extreem te hypermilen.
Zuinigheidswedstrijd
Concurrenten zijn de Audi A3 1.6 TDI Ultra (24.599 euro, 110pk, 88g, 3,3l/100km theoretisch) en de BMW 116d (24.600 euro, 116pk, 99g, 3,8l/100km theoretisch). De Audi duikt met 88 g/km CO2 nog eens 4 gram onder de lage 92 grammetjes van Mercedes terwijl BMW met 99 gram net onder de magische grens van 100 daalt. Het theoretisch verbruik van de Audi is ook het laagste, maar in praktijk mag je daar gerust een dikke anderhalve liter bij gaan tellen, net zoals je wat kan bij tellen bij de BMW en bij de theoretische 3,6 l van het merk met de ster.
Het meest praktische van de drie zullen we de A-klasse zeker niet noemen, want niet alleen is zijn kofferruimte met 341 liter het kleinste (360 bij de BMW, 380 bij de Audi), hij is vanwege de brede achterlichtblokken ook nog eens moeilijk in te laden.
Ideaal als bedrijfswagen, deze A180 CDI in BlueEFFICIENCY uitvoering, want hij ziet er niet alleen aangenaam uit, hij biedt ook genoeg comfort (zoals de halflederen zetels) voor een aanvaardbare prijs gekoppeld aan fiscaal voordelige cijfers. Een model zoals de onze heb je voor 30.700 euro.
Specificaties
Vermogen | 109 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 295 kg |
Topsnelheid | 190 km/u |
Prijs testwagen | € 30 700 |
Prijs basismodel | € 24 000 |
0 tot 100 km/u | 11.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 4.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 341 L |
Max. kofferinhoud | 1 157 L |
CO2-uitstoot | 92 g/km |
BIV | € 41 |
Rijtaks | 224 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen