Rijtest

Rij-impressie: Mercedes V-Klasse V 250 BlueTec

In de eerste maanden van dit jaar toonde Mercedes de V-klasse als people carrier en opvolger van de Viano. Tijd om de eerste kilometers af te malen, voor de gelegenheid op onze Belgische wegen.

Het is Mercedes menens, de nieuwe V-klasse moet klanten ervan overtuigen dat een busje niet per se als een busje hoeft te rijden. Ook bij ander merken zien we die trend maar Mercedes trekt die lijn wel heel erg ver door. Ze noemen hem zelfs liefkozend 'De Mercedes onder de monovolume'. Dat wil wat zeggen. De doelgroep is alvast drieledig; zowel grote gezinnen als actieve sporters en avonturiers komen in aanmerking, zonder de professionele taxibedrijven te vergeten.

Als een S-Klasse

Het interieur van de V-Klasse ligt dan ook bekend op het netvlies. De V neemt namelijk een hele hoop elementen over uit de C-Klasse en de S-Klasse. Zo zien we het luxueuze dashboard terug, eentje die is uitgerust met zowat dezelfde snufjes als in de C-Klasse. Prominent op de middenconsole staat het 21 centimeter grote display waarop je de COMAND-functionaliteiten kan bekijken. COMAND - laat het maar even luidop over je tong rollen - is Mercedes' benaming voor het multimediasysteem dat naast navigatie ook radio-, klimaat-, en voertuiginstellingen laat bedienen. Dat doe je met de draaidrukknop maar naar analogie met de C- en S-Klasse kan je nu ook gebruik maken van een touchpad.

Image
Rijtest-mercedes-v-klasse-2014

Zonder luidruchtige tante

In de V-Klasse zit je vrij rechtop, al heb je nooit echt de indruk dat je opstapt in een bestelwagen, iets wat we bij eerder geteste modellen wel ervoeren. Door de hoge zit krijg je wel een beter overzicht op de weg, terwijl de stand van het stuur en pedalen qua ergonomie werden aangepast aan de zitplaats van de bestuurder.

Wij bezetten tijdens onze korte test vooral het bestuurderscompartiment, later plannen we nog een uitgebreide test waarin we ook de achterste zitplaatsen degelijk testen. Tot dan laten we alvast weten dat Mercedes de V-Klasse met vijf, zes of zelfs zeven zetels aanbiedt. Hij wordt ook aangeboden in drie verschillende lengtes, waarbij vooral de diepte van de kofferruimte verschilt, tussen elke versie gaapt telkens 25 centimeter extra laadruimte.

Image
Rijtest-mercedes-v-klasse-2014

De kofferklep opent standaard elektrisch en is uitgerust met een apart openende achterruit, handig bij langsparkeren in krappe parkeerplaatsen. Een nadeel van de Avantgarde-uitrusting waarmee wij rondtoerden, is dat de raampjes in de schuifdeuren niet open kunnen vanwege de chromen strip die de wagen accentueert. Bij de basis V-Klasse zijn er klapruitjes beschikbaar, deze Avantgarde leunt terug op de stevige airco-unit. Mercedes gaat er verder prat op het geluidsniveau in je interieur met 2dB verminderd te hebben, op voorwaarde dat je jouw luidruchtige tante thuislaat.

Image
Rijtest-mercedes-v-klasse-2014

Geen knapperd

Dat de V-Klasse niet moeders mooiste is, mag je gerust weten. Het is dan ook geen sinecure om een auto van om en bij de 5,14 meter lengte en 1,88 meter hoogte er gracieus te laten uitzien. Vooraan lijkt dat nog goed te lukken maar achteraan gaapt de kofferklep je aan met de rode achterlichtblokken als priemende ogen. Handig is hij dan weer wel, dankzij de schuifdeuren - met het gewicht vooraan zodat ze makkelijker dichtschuiven - en de eerder genoemde kofferklep met apart openende achterruit.

Image
Rijtest-mercedes-v-klasse-2014

Een klasse vol assistenten

Speciaal voor deze V-Klasse hebben we ook een kort stukje over de actieve veiligheid. Behalve de Collision Prevent Assist, waarbij de auto gaat meeremmen als je het rempedaal induwt nadat je te dicht bij een voorligger nadert, kan je ook rekenen op Attention Assist. Dat systeem registreert je rijgedrag en waarschuwt je als je bewegingen naderhand afwijken van je oorspronkelijke rijgedrag. Crosswind Assist gaat ervoor zorgen dat de V-Klasse niet van zijn rijvak geblazen wordt bij ernstige zijwind, terwijl Active Parking Assist de wagen quasi in jouw plaats parkeert. Verder noteren we nog Distronic Plus dat als adaptieve snelheidsregelaar je voeten wat rust geeft en er is ook een dodehoekassistent, al was die tijdens onze test soms wat overijverig.

Allemaal dezelfde longen

Onder de kap van de Mercedes V-Klasse vinden we slechts één cilinderinhoud die om alles wat te bestrijken drie vermogensversies kent. Geen 3.0 V6 CDI meer, maar wees gerust dat de V250 Bluetec diens rol met glans overneemt. We testten die versie dan ook en merkten dat de motor zich enkel bij volle belasting liet horen. Met slechts twee personen in de auto was dat echter amper nodig, zodat het merendeel van de 190 paarden vaak op stal mocht blijven. Met een koppel van 440 Nm (480 Nm in overboost) evenaart de V250 Bluetec het koppel van de verdwenen V6.

Image
Rijtest-mercedes-v-klasse-2014

Is zo'n V250 Bluetec teveel van het goede, dan heeft Mercedes ook de V200 CDI (136 pk, 350 Nm, 159 g/km CO2) of de V220 CDI (163 pk, 380 Nm, 149g/km). Die laatste lijkt trouwens de versie te zijn die de beste verhouding prestaties/verbruik biedt. Enkel de V250 Bluetec motorisatie wordt overigens standaard gekoppeld aan de 7G-Tronic versnellingsbak, die discreet en accuraat zijn werk doet. De twee andere diesels doen beroep op een manuele zesbak. Via een "Agility Select"-schakelaar op de middentunnel kan je kiezen of je in eco-, comfort- of sportmodus rijdt, instellingen die enkel invloed hebben op de versnellingsbak. Wil je met de peddels achter het stuur schakelen, dan duw je de schakelaar nog een zetje verder.

Image
Rijtest-mercedes-v-klasse-2014

Mercedes herwerkte de ophanging van de V-Klasse in die mate dat het comfort verhoogd werd. Het chassis werd 2 centimeter dichter bij de grond gebracht, zodat de rolneiging verminderd wordt. Verder werd ook Agility Control aan de uitrusting toegevoegd, een systeem dat gemonteerd wordt op de ophanging waardoor het minder of meer doorlaten van vloeistoffen tussen de reservoirs de oneffenheden uit de weg filtert. Het stuur wordt elektromechanisch bekrachtigd, waardoor het iets kunstmatiger aanvoelt maar waardoor de ingenieurs ook in staat waren om de bekrachtiging snelheidsafhankelijk te maken; lichtere besturing bij lagere snelheid voor meer wendbaarheid, zwaarder bij hogere snelheid voor meer precisie.

In de Prijzen

Een aparte klasse verdient ook een apart prijskaartje. De V200 CDI is de basisvariant voor 38.611 euro. 40.426 euro betaal je voor de V220 CDI, terwijl de V250 Bluetec 44.540 euro van je afneemt. De langere versies, A2 en A3 genoemd, kosten respectievelijk 786 en 1.573 euro extra. De Avantgarde-variant wordt gekenmerkt door een rijkere basisuitrusting en is beschikbaar in de drie bovenstaande motorisaties. Voor de Avantgarde betaal je 7.200 euro extra bovenop eerder genoemde prijzen.

Image
Rijtest-mercedes-v-klasse-2014

conclusie

De lat mag weer wat hoger, nu Mercedes haar V-klasse heeft gelanceerd. Vergeet de Viano, deze is helemaal anders. Dat zullen niet alleen de eigenaars van de Viano vinden, we zouden zelfs durven stellen dat de bezitters van een S-Klasse zich uitermate thuis zullen voelen in de V-Klasse. Taxibedrijven mogen al in hun handen wrijven.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen