De S80 is nog altijd het vlaggenschip van Volvo, ook al gaat hij al sinds 2006 mee. Toch wil Volvo haar luxeschip nog niet kwijt en daarom voorzien ze hem van een vooruitstrevende diesel, de nieuwe D4 met 181 pk.
Ik moet eerlijk zijn, ik was tot voor kort niet zo'n Volvo-fan. Ik vond de wagens er wel goed en stevig uitzien, voor de rest vond ik ze maar wat grijze muizen. Op mijn testpalmares stonden dan ook nog niet veel Zweedse schonen. Ik reed eerder de plompe XC90 en de kleinere V40. Dat deze S80 mij volledig van idee heeft doen veranderen, kan je dus wel zeggen.
En dat mag misschien wel een serieuze prestatie genoemd worden. Zeker voor een kranige dame van 8 jaar oud. De S80 dateert zoals gezegd al van 2006 en kreeg in tussentijd slechts een lichte facelift in 2010 en 2013. Met die laatste gaan we dus op stap, vooral omwille van de nieuwe motorisatie.
weg met de vijfcilinder
Volvo biedt de nieuwe D4-dieselmotor aan op zowat al haar huidige modellen. Ook de V40 krijgt deze motorisatie, al wordt die in deze versie niet bij ons ingevoerd. Weg dus, die zachte vijfcilinder, in de plaats een tweeliter met vier cilinders en iets meer vermogen, terwijl het koppel van 400 Nm wel gelijk bleef. Dat doen ze natuurlijk om de CO2-uitstoot te drukken, in theorie haal je 104 g/km met de manuele versie en 117 g/km met de automatische Geartronic.
Zo'n achttraps Geartronic past overigens perfect bij het karakter van deze S80. Hij is verre van sloom en reageert alert op het induwen van het gaspedaal. Zelf schakelen kan ook, al reageert het systeem iets trager op het op- en terugschakelen met de pook. De S80 D4 verstookt in combinatie met de Geartronic-versnellingsbak gemiddeld zo'n 7 l/100 km. In 8,4 seconden rijd je van 0 naar 100 km, al hadden we het niet erg gevonden als hij het in 12 seconden zou doen. Je wordt zacht in de lederen zetels gedrukt en beleeft een ontspannen rit wanneer je met deze Volvo op weg gaat.
all in the looks
Bij Volvo kozen ze voor een klassieke maar fijne kleurencombinatie. Het crèmekleurig interieur (Inscription geperforeerd leder, 2.550 euro) wordt gecombineerd met een blauwzwarte carrosserie (970 euro) die geaccentueerd wordt door chrome strips rond de ramen en op de kofferklep. Zet daar de 18 inch multispaaks velgen (2.000 euro) onder en je komt op dit geslaagd exemplaar uit. Om tot dit resultaat te komen, heb je echter nogal wat opties nodig. Deze S80 nestelt zich tussen de Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes E-Klasse en dus mogen de centjes beginnen rollen. Gelukkig doen we het bij Volvo met een aantal optiepakketten die je verscheidene opties laten combineren.
denk vernieuwend
Het interieur is dan al even oud als de wagen zelf, met de ergonomie zit het nog altijd goed. De interface van de navigatie is wat ouder en vergt wat meer aandacht van de gebruiker, vooral omdat het systeem gebruik maakt van een draaiknop voor het instellen en scrollen. Ook tussen de vier draaiknoppen op de zwevende middenconsole is het soms een beetje zoeken naar welke functie je nu net wil instellen. Stuur, bedieningsorganen en tellers zijn daarentegen nog lekker modern en tonen fris. Vooral de snelheidsmeter, waarbij de zone rond je naald duidelijker weergegeven wordt, vonden we aangenaam.
Over de prijzen hebben we het eerder al even gehad. De Volvo S80 begint op 42.260 euro bij de manuele D4. Deze D4 Geartronic kost 44.500 euro. Een D5 met 215 pk is er ook, die kost 46.320 euro. Voor de benzinerijders heeft Volvo een T4 (180 pk), T5 (245 pk) of T6 (304 pk) in het aanbod.
conclusie
Ook met slechts een lichte facelift lijkt de Volvo S80 nog een aantal jaren mee te kunnen. Laat je niet misleiden, de kleinere D4-motor weet krachtig zijn mannetje te staan in het gamma. Maak niet dezelfde fout als ikzelf eerder maakte door hem op voorhand al wat uit het oog te verliezen. Het is pas door plaats te nemen achter het stuur dat je de goede kanten van de S80 ten volle kan ervaren. Die goeie kanten zijn de zachte maar ondersteunende zetels en zijn stille maar potente motor. Zijn looks maak je zo klassiek je zelf wil.
Specificaties
Vermogen | 181 pk |
---|---|
Overbrenging | Geartronic automaat, 8 versnellingen |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 535 kg |
Topsnelheid | 225 km/u |
Prijs testwagen | € 56 225 |
Prijs basismodel | € 44 500 |
0 tot 100 km/u | 8.40 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.00L/100km |
Min. kofferinhoud | 480 L |
CO2-uitstoot | 117 g/km |
BIV | € 87 |
Rijtaks | 403 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen