Rijtest

Rijtest: Seat Leon Cupra

Goedkoper dan een GTI, leuker dan een Golf R. Seat is met haar fonkelnieuwe Leon Cupra van plan om potten te breken in het hot-hatch segment, maar slagen ze daar ook in?

De snelste en krachtigste Seat ooit, daar pakt de nieuwe Leon mee uit. Wij trokken er een graag een week op uit met de uitgelezen concurrent voor de Opel Astra OPC.

Cupra vs FR

De gewone Leons gaan als zoete broodjes over de toonbank, als we mogen afgaan op hoeveel we er dagelijks zien rijden. Stuk voor stuk zijn ze uitgerust met de FR lijn, een pakket dat eigenlijk niet zo gek veel verschilt van onze Cupra-uitvoering.

Image
seat leon cupra 285 2014

Met een quasi dezelfde agressieve voorkant is het enige dat de Cupra in een snelle blik van de FR onderscheidt de badge... en ohja, de twee gigantische uitlaten. We kunnen overigens nog altijd maar verbaasd zijn hoe de Leon van zijn vorige generatie tot deze is geëvolueerd, van een samengedrukte MPV tot een rasechte (hot) hatchback.

Image
seat leon cupra 285 2014

15 pk meer of minder?

Stap je na deze review naar je Seat dealer dan is de motor de eerste keuze die je voorgeschoteld zal krijgen. Er zijn immers twee verschillende uitvoeringen van de Cupra, een 265 en een 280 pk versie, maar de verschillen zijn niet alleen onderhuids.

Zo komt de sterkste variant niet alleen standaard met de Cupra machined aluminium 19-duims velgen maar is hij tevens ook de enige die de kuipstoelen (1.365 euro) op de optielijst kan aanvinken. Ook de banden zijn 10 mm breder (235 i.p.v. 225) en je krijgt een Cupra-logo op de rode schijfremmen. Het performance pack is tevens ook exclusief voorbehouden aan de 280 pk versie, hierbij krijg je voor 3.000 euro extra ook nog eens zwarte 19-duims velgen, Michelin Pilot Sport 2 schoeisel, rode Brembo remmen en aerodynamische sideskirts.

Image
seat leon cupra 285 2014

Al is het dus alleen maar om die 15 pk extra te hebben (niet dat je die ooit zal voelen, of zal missen) zouden we zelf dus vlug de sprong van 1.300 euro (bij de handbak) of 880 euro (bij de automaat) maken.

De volgende hartverscheurende keuze is tussen de handmatige zesbak of Volkswagen's zo-goed-als-foutloze™ automaat met dubbele ontkoppeling, DSG. De 265 pk versie heb je voor 31.900 euro met een handbak of voor 2.140 euro meer met de automaat. De performantere 280 turbomotor krijg je vanaf 33.200 euro in de roerstok-uitvoering en voor 1.720 euro meer in automatische variant.

Image
seat leon cupra 285 2014

Bij deze keuze is een aanbeveling maken moeilijk, want zo is zelf totale controle hebben over de versnellingen voor velen ondergeschikt aan het comfort en gebruiksgemak van de automaat, de versie die wij reden.

Die automaat is nog steeds de DSG6 in plaats van de nieuwere zevenbak. De reden hiervoor moeten we terugzoeken in de bouw van de koppeling. Toen Volkswagen de stap zette van zes- naar zevenbakken voegden ze niet alleen een nieuwe versnelling toe, ze stapten ook af van de natte koppeling (in een oliebad, dus) naar een droge die een pak goedkoper is. Die laatste is echter een stuk minder sterk dan de natte varianten, daarom kiest men voor performantere versies (vanaf 250 Nm) nog steeds steevast voor de ingewikkeldere - maar sterkere - zesbakken.

Concurrentiestrijd

In het vooronder van deze knuppel-in-het-hoenderhok-hatchback vinden we Volkswagen's bekende EA888 tweeliter viercilinder turbomotor, in deze uitvoering met 280 pk en 350 Nm. De 350 Nm heb je al ter volle beschikking bij 1.750 toeren per minuut en dit tot 5.300, net op tijd voor de 280 trappelende paarden die bij 5.350 toeren per minuut er allemaal uitkomen.

Image
seat leon cupra 285 2014

Al dit cijfergeweld is goed voor een sprintcijfer van 5,7 seconden, en dat is zeer uitzonderlijk voor een voorwielaangedreven hothatch zoals deze. Een Mégane RS 275 Trophy doet het bijvoorbeeld maar in zes seconden en de Opel Astra OPC al niet veel beter. Toch is dit cijfer nog steeds teleurstellend. We vragen ons immers hoeveel sneller deze Cupra zou zijn met een launch control systeem dat doet wat men er van vraagt.

'Launch' control

In Cupra-modus heeft Seat er een launch control ingestoken die het toerentallen op 3.000 houdt. Door dan je linkervoet van de rem te lichten verwacht je dat de wagen als een speer vooruit zal schieten, maar niets is minder waar. Eerst blijf je nog enkele tellen op je plaats rubber aan het asfalt smeren om vervolgens hetzelfde nog eens op een schokkende manier voort te doen terwijl er toch wat snelheid in begint te komen. In een volgende software update hopen we alvast dat het Bluetooth-systeem na een launch control manoeuvre automatisch begint te bellen naar de bandenboer.

Eenmaal op gang is de Cupra echter niet meer tegen te houden met een brede powerband (5.350 tot 6.600 rpm) en een flexibele motor die zich graag op zijn staart laat trappen. Tijdens het sportief rijden gooide de automaat nauwelijks roet in het eten en konden we hem op geen grove fouten betrappen.

Image
seat leon cupra 285 2014

De hete Spanjaard laat zich met plezier door bochten sleuren - te danken aan de mechanische gelimiteerde slipdifferentieel vooraan - en biedt tegelijk een pak meer plezier dan de Golf R-stalgenoot. Grip waarmee je tegen muren op kan rijden en een volledig uitschakelbaar ESP-systeem (in tegenstelling tot bij de Golf GTI) maken van de Cupra een ultiem speeltje rond mening rondpunt en industrieterrein.

Tussen al het hooliganisme door ontbrak er wel een verbondenheid met de weg, iets dat we dan weer wel terugvonden bij de Focus ST en de Mégane RS.

Prijzen

Seat rekent op een gemiddeld verbruik van 6,4 liter per 100 kilometer, wij kwamen uit op 9,7. Laten we dat op het hooliganisme steken? In Vlaanderen betaal je dankzij de 149 g/km aan CO2 uitstoot 302,76 euro aan eenmalige BIV en jaarlijks 402 euro aan rijtaks. Kleine vergelijking: mocht je de vorige Cupra R nu nieuw inschrijven zou je dat 1.160 euro aan BIV kosten dankzij zijn 190 g/km uitstoot.

Een Leon Cupra in 280 pk trim heb je dus op je oprit staan vanaf 33.200 euro met een handbak, 34.920 met de DSG6 automaat. Een vergelijkbare GTI met performance pack en DSG6 heb je voor 35.090 euro, en dan heb je nog niet eens een navigatiesysteem. En 50 pk minder. Andere grote concurrent kunnen we terugvinden bij Renault in de Mégane RS 275 Trophy die je hebt voor 37.950 euro. De Astra OPC is net iets goedkoper met een basisprijs van 31.750 euro, al is die dan weer enkel beschikbaar met een handgeschakelde bak.

Image
seat leon cupra 285 2014

Conclusie

Een moeilijke keuze, al lijkt volgens het eeuwenoude prijs-kwaliteit formule deze Leon Cupra toch ergens bovenaan te staan. Als je graag meer gevoel hebt op de weg is de Mégane RS ook een optie, maar die Golf GTI, die laten we liever links sinds deze Spaanse peper bij de dealer staat.

Specificaties

Vermogen280 pk
Overbrenging6-bak automaat
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 321 kg
Topsnelheid250 km/u
Gemiddeld testverbruik9.70L/100km
Min. kofferinhoud380 L
Max. kofferinhoud1 210 L
CO2-uitstoot149 g/km
BIV€ 302
Rijtaks402

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen