Het mini- tot midi-SUV feestje weet nog altijd niet van ophouden. Na lang wachten komt Lexus met het antwoord op de Q5's, X3's en GLK's van deze wereld, maar zijn ze fashionably late of zijn ze gewoon te laat?
Fashionable kan je de NX wel noemen. Ondanks hun conservatieve productplanning is het ontwerp van deze Japanner alles behalve conservatief. De marketingboys vonden het zelfs nodig om de hulp van muziek- en stijlicoon Will.i.am in te roepen. Wat ons betreft totaal overbodig, ten eerste heeft "de Will" niet echt geweldige autosmaak, ten tweede is de NX best een knappe verschijning. De ultra scherpe lijnen van de conceptcar mogen dan wel verdwenen zijn, een doorsnee show-cooker kan nog altijd zijn ding doen met grille van de NX. Het komt niet vaak voor, maar vooral in profiel spat de dynamiek er af. De achterkant zal dan weer voor menig discussie zorgen, maar waar vroeger het Lexus-design vooral conform de markt moest zijn, moet er vandaag de dag over hun wagens gepraat worden.
Dag muis
Binnenin komen de scherpe lijnen terug. Het is even wennen maar dat gaat snel wanneer, na het indrukken van de startknop, het stuur en de comfortabele zetels naar jouw favoriete positie worden gebracht. Wat opvalt is het ontbreken van de typische Lexus-muis. Het felgeplaagde knaagdier heeft immers plaatsgemaakt voor een heus touchpad. Alhoewel, presspad is een juistere benaming, je moet namelijk best "hard" klikken. De muis vervangen lijkt een beetje moeite voor niets, ook het scherm en bijhorende software zouden wel eens een update mogen krijgen, de concurrentie bewijst dat het beter kan.
Ruime hybrid
Wel de moeite is de kofferbak. Ondanks zijn hybride aandrijflijn en het bijhorende leger aan batterijen, kan er een flinke 555 liter aan bagageruimte in. Met de zetels naar beneden kan er zelfs 1.600 liter in, dit doet hij wel beter dan de concurrentie (ex aequo met de BMW X3). Ook de achterpassagiers hebben niet te klagen. Alles samen is het excellent vertoeven in de NX, alle gadgets die je verwacht zijn aanwezig in een auto van dit kaliber, alleen jammer van de boordcomputer en navi.
197 tamme paarden
Motorisch valt er weinig te kiezen, er zou nog een tweeliter turbobenzine met 238 pk komen, maar voorlopig is hij alleen in 300h beschikbaar. Niets mis mee op het eerste zicht, 197 pk is heel wat. Zoals gebruikelijk bij Lexus zijn de benzine- en elektromotor gekoppeld aan de traploze CVT-transmissie. Fan van traploze automaten zullen we niet snel worden en ook hier kan de aandrijving ons niet overtuigen. Ondanks zijn opgegeven piekvermogen lijkt hij de grootste moeite te hebben met de SUV. Een tandje bijsteken resulteert in een onaangenaam gesnerp. De NX 300h zet je ongewild aan tot langzaam optrekken, dat dan weer wel. Het voordeel van de hybride aandrijving is natuurlijk zijn verbruik en bijhorende CO2 uitstoot, die bedraagt 120 g/km voor de voorwielaangedreven versie en 125 g/km in de vierwielaangedreven versie. Mooie waarden voor een benzine, de 300h zou dan ook respectievelijk amper 5,2 of 5,4 l/100km mogen verbruiken. In de praktijk mag je voor onze 4x4-versie daar gerust 3 l/100km bijtellen. Op onze eco-run kwamen we met 6,5 l/100 weliswaar iets dichter bij de fabrieksopgave.
Old-school
Lexus staat niet bekend voor zijn sportieve inborst en dat is ook bij deze NX niet anders. Hij is zacht afgeveerd en helt dus, redelijk old school, over in de bochten. Dat kunnen we in een SUV als deze alleen maar toejuichen en we zijn ook blij dat er een merk is dat ons nog een wagen kan meegeven zonder 21 inch velgen. Het is dan ook jammer dat de demping te hard is afgesteld. Dit wil zeggen dat hij dwarsliggers redelijk slecht verwerkt, een typisch SUV kwaaltje van vroeger, maar je verwacht het niet meer bij een premium merk. De optielijsten bij Lexus zijn altijd een verademing tegenover de Duitse drie. De NX begint bij 41.990 euro. Kruis je alle vakjes aan zoals bij onze versie, dan ben je 64.160 euro kwijt.
Conclusie
We hadden best wel hoge verwachtingen van de NX. Je komt niet voor niets als laatste in een segment waar de Audi Q5, BMW X3 en Mercedes-Benz GLK al jaren succesvol opereren. De designers hebben dan ook flink hun best gedaan om iets fris en opvallend neer te zetten. Jammer genoeg kunnen de rij-eigenschappen en aandrijflijn de verwachting die het uiterlijk schept niet waarmaken. Laat ons duidelijk zijn, de NX is een prima wagen en een mooie nieuwkomer. Alleen is de concurrentie nog net iets scherper dan Lexus' nieuwste.
Specificaties
Vermogen | 197 pk |
---|---|
Overbrenging | CVT automaat |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 595 kg |
Topsnelheid | 180 km/u |
Prijs testwagen | € 64 160 |
Prijs basismodel | € 41 990 |
0 tot 100 km/u | 9.30 sec |
Gemiddeld testverbruik | 7.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 555 L |
Max. kofferinhoud | 1 600 L |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
BIV | € 146 |
Rijtaks | 587 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen